Full version: Mste man omskola?
Fia N
Hej!

En stilla undran....
Varfr planterar man egentligen om och om och om? r det fr att plantan ska f ny frsch jord medans den vxer? Eller fr att inte slsa mycket jord och strre krukor p snt som inte behagar gro?
Som ni frstr r jag ute efter att spara tid, kanske bespara mig en omskolning eller tv men antar att det inte r s enkelt..... coolgleam.gif hehe

Fia
KURT
I mnga fall vxer helt enkelt plantorna bttre om de omskolas, att s plantor i en stor kruka brukar oftast leda till att de vxer betydligt lngsammare. Vad sedan orsaken r kan nog vara svrare att reda ut. Men bla s kommer rtterna ut tilll kanten i en liten kruka, och fr d mera luft. Sedan hvdar endel att plantorna blir kraftigare om de fr st ttt, och gallras senare.
rosita
Man kan gra som man vill, men mnga sger att rotsystemet utvecklas bttre om vxten fr strre kruka efterhand. Jag sr det mesta i ldor och pluggbox, sedan omskolar jag en gng och sen planterar jag dr plantan ska st hela sommaren. S t ex tomatplantorna gr frn 6-8 cm kruka direkt till 12-20 liters hink. Eller frn 10-12 cm kruka till landet. Sommarblommor och perenner planterar jag ut direkt frn ca8 cm kruka. Vissa saker , som purjo t ex, planterar jag utan omskolning.
Jag odlar ju i zon 1, s det r klart skillnad om man odlar i norr. Jag hade aldrig ftt plats om det skulle omskolas i strre krukor inne!
ewa zon 3
CITAT (Fia N @ 22-03-2007, 13:33) *
Varfr planterar man egentligen om och om och om?

Det brukar rcka med att plantera om en gng om man vljer krukor som r i storleken 9x9x9 cm (De svarta fyrkantiga som de ofta sljer vxter i p plantskolorna) Runda i liknande storlek gr naturligtvis lika bra men d fr man plats med frre krukor/plantor p samma yta. Och plats brukar det inte vara gtt om s hr rs under lysrren crying.gif

Fr att kraften inte ska ta slut i jorden kan det vara bra att brja gdselvattna ngra veckor efter omskolning. Halv dos krukvxtnring brukar rekommenderas till en brjan.

Sen finns det naturligtvis undantag. Mina nglatrumpeter har jag hittills skolat om tv gnger och nu r det mer n dags igen whist.gif

/Ewa
Fia N
Hej!

Ok, jag har ett par pluggboxar, ett par minidrivhus och en massa smkrukor i olika storlekar s jag fr luska lite vilka av mina frn som vill ner ttt, och s prioritera lite.
Tack fr era svar!

Mvh/Fia
kerstin z5-6
Jag med flera r vertygade om att det hnder ngot vsentligt i /med plantan nr den skolas om frn sbyttan till egen kruka med bra nringsrik jord.Den fr helt enkelt en signal att brja utveckla sitt rotsystem-tilvxt -Samma princip som att krukvxter mr bttre om de fr ny jord ..
Omskolning gr jag x1 sen planteras de ut -nringsvattnas under vntetiden -somliga anueller vxer lngsamt i brjan kan skolas i smkrukor och ska de vnta i kruka lnge kn en omskolaning till ge bttre resultat -men jag sr utterst f anueller och de fr klara sig med en gng ..
Jonas70
Omskolning r vl att fredra fr d kan man plantera i en jord som r mer nringsrik n sjorden.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon