Hej!
En stilla undran....
Varför planterar man egentligen om och om och om? Är det för att plantan ska få ny fräsch jord medans den växer? Eller för att inte slösa mycket jord och större krukor på sånt som inte behagar gro?
Som ni förstår är jag ute efter att spara tid, kanske bespara mig en omskolning eller två men antar att det inte är så enkelt.....

hehe
Fia
I många fall växer helt enkelt plantorna bättre om de omskolas, att så plantor i en stor kruka brukar oftast leda till att de växer betydligt långsammare. Vad sedan orsaken är kan nog vara svårare att reda ut. Men bla så kommer rötterna ut tilll kanten i en liten kruka, och får då mera luft. Sedan hävdar endel att plantorna blir kraftigare om de får stå tätt, och gallras senare.
Man kan göra som man vill, men många säger att rotsystemet utvecklas bättre om växten får större kruka efterhand. Jag sår det mesta i lådor och pluggbox, sedan omskolar jag en gång och sen planterar jag där plantan ska stå hela sommaren. Så t ex tomatplantorna går från 6-8 cm kruka direkt till 12-20 liters hink. Eller från 10-12 cm kruka till landet. Sommarblommor och perenner planterar jag ut direkt från ca8 cm kruka. Vissa saker , som purjo t ex, planterar jag utan omskolning.
Jag odlar ju i zon 1, så det är klart skillnad om man odlar i norr. Jag hade aldrig fått plats om det skulle omskolas i större krukor inne!
ewa zon 3
22-03-2007, 13:54
CITAT (Fia N @ 22-03-2007, 13:33)

Varför planterar man egentligen om och om och om?
Det brukar räcka med att plantera om en gång om man väljer krukor som är i storleken 9x9x9 cm (De svarta fyrkantiga som de ofta säljer växter i på plantskolorna) Runda i liknande storlek går naturligtvis lika bra men då får man plats med färre krukor/plantor på samma yta. Och plats brukar det inte vara gått om så här års under lysrören
För att kraften inte ska ta slut i jorden kan det vara bra att börja gödselvattna några veckor efter omskolning. Halv dos krukväxtnäring brukar rekommenderas till en början.
Sen finns det naturligtvis undantag. Mina Änglatrumpeter har jag hittills skolat om två gånger och nu är det mer än dags igen
/Ewa
Hej!
Ok, jag har ett par pluggboxar, ett par minidrivhus och en massa småkrukor i olika storlekar så jag får luska lite vilka av mina frön som vill ner tätt, och så prioritera lite.
Tack för era svar!
Mvh/Fia
kerstin z5-6
22-03-2007, 17:08
Jag med flera är övertygade om att det händer något väsentligt i /med plantan när den skolas om från såbyttan till egen kruka med bra näringsrik jord.Den får helt enkelt en signal att börja utveckla sitt rotsystem-tilväxt -Samma princip som att krukväxter mår bättre om de får ny jord ..
Omskolning gör jag x1 sen planteras de ut -näringsvattnas under väntetiden -somliga anueller växer långsamt i början kan skolas i småkrukor och ska de vänta i kruka länge kn en omskolaning till ge bättre resultat -men jag sår utterst få anueller och de får klara sig med en gång ..
Jonas70
22-03-2007, 19:57
Omskolning är väl att föredra för då kan man plantera i en jord som är mer näringsrik än såjorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.