Jillian
Jag tänkte köpa en del frön och odla olika örter, alla skall odlas inomhus och inte planteras ut.
Frågan är, vilka av dessa är lätta vs. svåra att odla på detta sätt?

Jag hade tänkt mig:

Basilika (olika sorter) rosmarin, salvia, timjan, oregano, mejram, persilja osv. Några tips på fler sorter?

Speciellt basilika, är det svårt att lyckas med?
Malvia
Nej, basilika är lätt.

Kommer upp väldigt fort, vill ha varmt, fuktigt o ljust.

Mina frön satte jag för ca en vecka sen och de är uppe ca 2 cm nu.
rosita
#2 Hur gör du för att den ska bli buskig? När du omskolar, hur många sätter du i samma kruka? Toppar du den ofta?
Malvia
CITAT (rosita @ 22-03-2007, 14:21) *
#2 Hur gör du för att den ska bli buskig? När du omskolar, hur många sätter du i samma kruka? Toppar du den ofta?

Vid omskolning sätter jag oftast en och en, men har hänt att jag satt två i samma.

Toppar den lite då och då, spec i början så den blir buskig.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller basilika sår jag ofta runt 5-6 frön i en kruka på runt 5-6cm. Mer storbladiga sorter som typ Mammouth kan det räcka med en 2-3 frön per kruka man skolar ju över dem i större krukor allteftersom de växer.

När det är varmt ute kan man ha dem i en balkonglåda.

Merlin

Jag har märkt att min basilika inte gillar att omskolas (gäller alla sorter) och dödssiffran brukar bli hög rolleyes.gif Numera lägger jag vanlig krukväxtjord i krukan och ovanpå ett lager såjord (ett par cm) som jag sår i. När plantorna blir lite större söker sig rötterna i den vanliga krukväxtjorden och jag slipper plantera om cool.gif
myrtille
Rosmarin har jag aldrig lyckats driva upp från frö. Bara därför har jag fått för mig att den är svår. Basilikan är lättare och växer snabbt. Sen är ju även krasse lättodlad och tar liten plats. Persilja behöver en djup kruka. Den får en kraftig rot som kan bli 25 cm.
Gurkan
Rosmarin tar lång tid på sig för att bli en ordentlig planta, rekomenderas att köra en färdig planta ist.

Jillian
Okej...har prövat basilika förut men den har ofta blivit lång och ranglig....hur skall man toppa den?
noora
Om basilikan blir lång och ranglig får den egentligen för lite ljus. Ställ den i ett ljusare fönster eller häng en lampa tätt ovanför (helst lysrör eller lågenergilampa eftersom vanliga glödlampor blir för varma).

Jag brukar toppa basilikan precis ovanför första eller andra riktiga bladparet. Då får man två grenar som växer ut precis ovanför det översta bladparet. Dessa nya grenar toppar jag igen när de har gjort två eller tre bladpar, och så vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon