|
Full version: Vilken fuchsia
Jag vill köpa en fuchsia att stamma upp, men vet inte vilka sorter som kan tänkas vara lämpliga. Har aldirg haft fuchsia tidigare, men köpte två sticklingar nu i vår (som blev 4  ) men de är häng fuchsior. Några tips på sorter som är lätta att stamma upp? Hur gör man egentligen? Är det bara att ta bort alla grenar längst ner efterhand som de växer, så det blir en stam?
Elisabeth P
22-03-2007, 14:57
Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men är ochså nyfiken på att stamma upp en fucchia. Jag tror att det bara är att låta den växa, staga upp med stabil pinne och inte toppa förren den nått önskad höjd. Säkert får du mer exakta svar så småningom
Jag har köpt en färdig stamfuchsia som heter Fuchsia Beacon. Har själv funderat på att försöka mig på uppstamning men har inte hittat något bra "ämne". Skulle vilja att sticklingen är rak i alla fall. Jag har hittat en bra sida där det finns mycket information. Man kan tydligen ta vilken sort som helst men det tar olika lång tid beroende på arten. Här tar man även upp om Stamfuchsia. Information om Fuchsia.
Elisabeth P
22-03-2007, 15:08
Tack Alba där fanns mycket intressant att läsa. Ska nog försöka mig på en egen uppstammning i år.
Tack för länken!  Såg att man t.om kunde stamma upp hängfuchsior! Men jag tror jag avtår från det och försöker hitta någon annan i stället! Ska se om jag hittar någon stickling av någon av de mer snabbväxande sorterna. Roya Velvet var ju jätte fin! Ja, det var väl de alla, men den var lite extra fin tycker jag!
Egentligen kan man stamma upp i stort sett alla fuchsior. Klistrar in lite från Odlingsråd på Fuchsiasällskapets hemsida. "Låt en otoppad stickling växa rakt upp med ordentligt stöd från början. Nyp bort skott i bladvecken, men låt bladen vara kvar. De brukar bli onormalt stora. Fuchsian stoppas sedan tre eller fyra bladpar över stammens önskade höjd. Bladen får sitta kvar. Sidoskotten, som kommer vid de tre-fyra översta bladparen, toppas efter varje eller vartannat bladpar. Ingen vintervila första året. Fortsätt att toppa skotten i kronan.
Andra våren, när plantan tagit fart, tas bladen av längs den nu vedade stammen, om de inte redan trillat av.
* Tänk på att alltid ha ordentligt stöd för stammen, låt stödet vara högre än plantan. * Tänk på att Du kan stöda plantan genom att knyta fast toppen på stödet i en vågrät ribba eller liknande * Tänk på att använda en tung kruka eller lägg ett par stenar i botten på krukan så står plantan stadigare * Tänk på att Du har flera chanser att lyckas om Du startat med flera sticklingar av samma sort. Spar den bästa, de andra kan Du ge till grannen."
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2007, 17:26
Celia Smedley är väldigt lätt att stamma upp, och i och med att den hör till de mest kraftigväxande sorterna och lätt blir ganska stor så går det ofta ganska snabbt att få till ett träd.
Lady Hamilton
22-03-2007, 17:55
Jag har själv stammat upp en Fuchsia Beacon och även den sorten växer kraftigt och blir snabbt till ett "träd" (bilder finns i mitt album) redan 2:a året har man ett kraftig stammad fuchsia
Miamamma
23-03-2007, 23:38
Jag skulle vila lägga till Cardinal till listan på stamfuchsior. Jag har även Richartonii och New millenium uppstamade bl.a. Men som sagt Celia Smedley och Bacon är bra val.
Christer i Falköping
24-03-2007, 08:06
Göteborgskan och de olika Beacon är lättuppstammade. Christer.
Det finns altså ganska många som ska gå bra att stamma upp! Vad kul! Skriver ner namnen på de ni föreslagit så ska jag se vad jag kan få tag i! Ska få en Beacon på posten vilken dag som helst nu, ev försöker jag stamma upp den om den ser ut att passa!
Elisabeth P
29-03-2007, 19:22
Jag köpte för några veckor sedan sticklingar av 7 olika sorters fuschia  , men ingen av de nämt ovan  . Nu har jag i alla fall blivit så inspirerad utav er att stamma upp någon fuschia, så idag utsåg jag två fina exemplar  . Det ska bli spännande att se om jag klarar av det.
kristerh
30-03-2007, 18:29
CITAT (Elisabeth P @ 29-03-2007, 20:22)  Jag köpte för några veckor sedan sticklingar av 7 olika sorters fuschia  , men ingen av de nämt ovan  . Nu har jag i alla fall blivit så inspirerad utav er att stamma upp någon fuschia, så idag utsåg jag två fina exemplar  . Det ska bli spännande att se om jag klarar av det. lycka till, det kommer säkert att gå bra
DragonLady
26-03-2009, 17:54
Jag köpte också några sticklingar för ett tag sedan och är sugen på att prova på att stamma upp någon. Vilka av dessa sorter tror ni lämpar sig bäst? 1.Korshoj Gartneri. 2.Sir MattBusby. 3.Pink Masch. 4.Tom Vest. 5.Gillian Althea. 6.Claudia.
Hur har det gått för er andra?
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2009, 14:42
Inte Pink Marshmallow, Sir Matt Busby och Claudia för det är en hängfuchsior.
Gillian Althea och Tom West är upprättväxande. Jag tycker Gilian Althea ser mest lämplig ut för uppstamning när man ser växtsättet på bilder, ingen av dessa har dock stark växtkraft eller blir sådär jättestor som ex. Celia Smedley.
Har nr 1 något annat namn? Korshoj Gartneri är det danska företaget som odlat upp alla dessa växter som du köpt.
DragonLady
27-03-2009, 18:08
Ok, då provar jag med Gillian då. Skrev fel på nr 1.. det skall ju inte vara med, det är ju som sagt tillverkaren Skall man toppa alla andra nu så de grenar sig, eller skall man vänta lite till?
CITAT (DragonLady @ 27-03-2009, 18:08)  Ok, då provar jag med Gillian då. Skrev fel på nr 1.. det skall ju inte vara med, det är ju som sagt tillverkaren Skall man toppa alla andra nu så de grenar sig, eller skall man vänta lite till? Jag läste.....ok då provar jag med Gillan då.....fattade ingenting.  Jag väntar att sticklingarna ska komma......då ska jag gör ett försök. Det är så förvillande för jag har läst att man inte ska ta bort bladen utan att de ska vara kvar tills man nått rätt höjd och då ska bladen bort. På ett annat ställe läste jag att man ska ta bort alla blad utom de översta under tiden man låter den växa upp till rätt höjd. I länken ovan står det :Ta bort sidoskott men inte blad på det skott som Du leder upp.3 olika förslag alltså.
Christer i Falköping
28-03-2009, 07:41
Ta bort sidoskott men inte blad på stammen. Bladen tar du bort först när du nått önskad höjd på stammen. Sedan kommer det nya skott längs stammen rätt många år som du då måste plocka bort. Christer.
DragonLady
28-03-2009, 10:50
Skall man börja toppa de andra nu för att de skall börja buska till sig eller skall man vänta lite till på att de blir lite större? Och skall man börja nu med dessa små att ta bort sidoskotten eller skall man vänta tills den växt till sig lite innan man börjar stamma upp den?
Åsa, mälardalen zon 2
28-03-2009, 11:32
Det går bra att toppa och bara knipsa bort den lilla toppen, nr1 på bilden nedan. Alt. så väntar du tills skottet är större och då kan du knipsa bort vid nr3 på bilden, sedan skär du av den lilla sticklingen vid nr2 och tar bort de nedersta bladen och sticker ner i porös såjord, fuktar och sätter en plastpåse över så har du snart en planta till.  På den plantan som ska stammas upp skulle jag bryta bort ev. sidoskott redan då den är ung då är de mjuka och går lätt att ta bort, ha gärna stödpinne till den som ska stammas upp så stammen blir rak, men se till så ev. uppbindning inte skär in i växten..
DragonLady
28-03-2009, 16:11
 Celia Smedley är lätt att stamma upp som Åsa skrev, den har heller inte haft några problem att övervintra i garaget.  Empress of Prussia blir en jätte, nu 2 m och den klarar också garaget bra vintertid. Denna är uppstammad men jag har en mindre fuchsia framför. Båda är köpta som små plantor på mässan i Sthlm för 4 år sedan tror jag det var. Det svåra med dessa höga fuchsior är att dom far i backen när det blir kraftiga blåsväder varje sommar och flera grenar har gått av.
DragonLady
28-03-2009, 19:38
Oj vilka fina Kajsa
Min gamla tråd, vad kul! Kajsa: Tack för titten, fint!  Alltid kul när det är så många duktiga här som berättar hur man bör göra och alltid kul när man får se bilder! Om någon undrar så är mina fuchsior döda sedan länge, och inga nya har inhandlats. Men nu blev man ju sugen att köpa några igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|