Full version: Rosenrot
bdp003
Var det fler än jag som såg TV:S gröna rum igår,
och blev inspirerade av rosenroten.
Hur får man nu tag iden, om man vill ha den i
köksträdgården?

Mvh /Bengt

ref: TV:s Gröna rum
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2326

Den heter rosenrot, Rhodiola rosea och tillhör släktet fetbladsväxter. Sara Hedman kallar den för Nordens mirakelört. Rosenroten växer vild från Härjedalen till Torne lappmark och norra Norrbotten och för Sara Hedman är rosenroten en växt som gör under!
Rosenroten sätter igång helande processer i kroppen utan att störa den naturliga balansen, hävdar Sara.
Så nu ska Öland odla rosenrot. 1.000 plantor är satta hos paret Sandå på deras ekologiska odlingar på östra sidan av ön och ytterligare 1.000 är planterade på östra sidan.
Så småningom ska den förädlade varan säljas på öns örtagård.
Ingrid på Västkusten
Prova Örtagården i vinslöv, www.ortagarden.com. Själv har jag mitt ex ifrån Bohus perenner i Båstad.

Hälsar ingrid
Gossen Ruda
Har du smakat och upplevt den helande kraften? Jag tillåter mig tvifla något. Förhoppningsvis är den inte skadlig vid förtäring men om den sen är nyttig är en annan sak. God placebo-effekt kanske?
Ingrid på Västkusten
Jag fick en bit i present utan att veta vad det var - tyckte roten såg fräck ut - som en ihålig boll som man bryter av bitar ur - ungefär som en bit mjuk kork ;-)
Har inte tänkt smaka - jag tror man behöver mängder med rötter för verkan! Då går jag till en hälsokost istället!

Hälsar ingrid
bdp003
Denna rot är välkänd i vära östliga grannländer ända bort i Asien.
Jag tänker göra te av roten när jag väl fått en uppväxt. :-)

ref: Sök på nätet efter Rhodiola rosea

Rhodiola rosea: A Possible Plant Adaptogen

Rhodiola rosea is a popular plant in traditional medical systems in Eastern Euro
pe and Asia with a reputation for stimulating the nervous system, decreasing depr
ession, enhancing work performance, eliminating fatigue, and preventing high alti
tude sickness.

Rhodiola rosea has been categorized as an adaptogen by Russian researchers due t
o its observed ability to increase resistance to a variety of chemical, biologica
l, and physical stressors.

Its claimed benefits include antidepressant, anticancer, cardioprotective, and
central nervous system enhancement. Research also indicates great utility in asth
enic conditions (decline in work performance, sleep difficulties, poor appetite,
irritability, hypertension, headaches, and fatigue) developing subsequent to inte
nse physical or intellectual strain.

http://www.tropicsweather.com/wwwboard/mes...ssages/720.html
Betti Bo
Varför tvivla? Dom flesta mediciner har ju sitt ursprung från växterna. Det verksamma ämnet i rosenroten är salidrosid och den har en stimulerande och antihypnotisk effekt. Jag ska också försöka få tag i den, om du hitter ett ställe på nätet så kan du väl krafsa ner det här?! :rolleyes:
kremlan
Har hört att samerna flitigt tuggade i sig av rosenroten för att orka med det hårda livet på fjället, då dom drev renarna mellan betesplatser uppe i fjällen. Det var på den gamla goda tiden före alla skotrar och fyrhjulingar..

Har egna gamla plantor av rosenroten, bara för att den är fin. Kanske har jag nog med egna krafter så jag har aldrig smakat den. Men vet vad jag ska ta till då krafterna sinar...
// Eva
kerstin z5-6
Den med rosa blommor är finast tycker jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon