skogstroll
jag har just beställt växthus från Willab, men upptäckte ve och fasa att man kanske borde beställt sockel också??? Funkar det utan (det kanske följer med nåt i alla fall)... eller måste man beställa separat. Nån som upplevt detta? -fear-.gif
kollba
Jag tror det följer med en sorts "inbyggd" sockel... Annars kan du alltid ringa och kolla samt passa på att fråga vilka fördelar en separat sockel har.
skogstroll
absolut! tummenupp.gif
Merlin
Jag struntade i att beställa en extra sockel. Det funkar bra ändå med den inbyggda sockeln som ingår i paketet bravo.gif I den inbyggda sockeln som följer med växthuset ingår en typ av hörnbeslag blush.gif hittar inte rätt ord (en krok som går ner i jorden) som vi gjöt fast i betong så växthuset är hur stabil som helst även utan 1000 kronors sockeln whist.gif
kollba
Men jag tror du vinner lite extra höjd (12 cm ?) med separat sockel och det kan vara värt en hel del...
skogstroll
tack skönt att höra, jag fick lite växthuspanik, jag är mer pirrig över mitt pyttiga växthus än när jag köpte hus sweatingbullets.gif
Merlin
CITAT (skogstroll @ 22-03-2007, 16:55) *
tack skönt att höra, jag fick lite växthuspanik, jag är mer pirrig över mitt pyttiga växthus än när jag köpte hus sweatingbullets.gif

Det känner jag igen rolleyes.gif jag längtade efter ett riktigt växthus jättelänge! Köpet gick jättefort, beställde på nätet och föll för Willab Sunseeker pga den något högre höjden än deras billigaste modell som jag har glömt namnet på. Sen var ekonomin det som påverkade mitt val mest sweatingbullets.gif jag ville ha ett bra och fungernde växthus + att det skulle ha ett "rimligt" pris , inte det lättaste att förena dom två kraven unsure.gif
Tycker växthuset är kanonbra med sina 6mm plast, håller värmen bra för sin storlek....men det är i sanningens namn ett h****** att sätta ihop alla delar i rätt ordning tongue.gif
Jonas70
Jag har ett Sunseeker Plus från Willab, och beställde med den seperata sockeln av två anledningar. Det ska vara enklare vid monteringen och att man (som Kollba skrivit) får lite extra höjd som kan vara värdefullt.

Jag tycker inte det var speciellt komplicerat att sätta ihop det rtfm.gif. Det var lite som att skruva ihop IKEA-möbler. Den medföljande monteringsvideon är bra att studera innan man börjar hopmonteringen.
Merlin

Men det gjorde jag, jag menar kolla monteringsvideon blush.gif man man fick ju lossa på skruvar man hade dragit fast hela tiden g.gif Vi var två personer som monterade det i april när det var riktigt råkallt dessutom, händerna har aldrig mer blivit riktigt krya efter denna pärs crying.gif
Nej inte kändes det som att bygga ihop en Ikea-möbel inte...snarare som att bygga ett korthus - minsta miss och hela s***** höll på att rasa. Men slutresultatet blev ju bra och det är ju det som räknas bravo.gif
Jonas70
Ja då upplevde vi det rätt annorlunda, för jag hade inga större problem att montera ihop det på egen hand i oktober ifjol. Det tog mig en helg, och följde man bara den detaljerade instruktionsboken som var full med bilder för varje moment så var det hur lätt som helst. Det var lite som ett stort mecano wink.gif
Visst var det ställen då man lossade tidigare skruvar för att kunna montera fast nya saker, men även det står ju beskrivet i monteringsanvisningen. Dessutom var det ju väldigt enkelt att skruva fast bultarna med den medföljande hylsnyckeln. Det krävdes ju ingen handkraft överhuvudtaget.
kollba
Skall bli intressant att montera mitt Euro-Serre.
Säljaren jag pratade med på Willab i Bromma sade att det var mycket lättare att montera än Juliana och att jag skulle kunna fixa det ensam på en dag.
skogstroll
ja det blir intressant vi får väl visa bilder på underverken sen då naughty.gif
Kamilla z 7
CITAT (kollba @ 23-03-2007, 11:20) *
Skall bli intressant att montera mitt Euro-Serre.
Säljaren jag pratade med på Willab i Bromma sade att det var mycket lättare att montera än Juliana och att jag skulle kunna fixa det ensam på en dag.

Euroserre är en helt annan historia än juliana...
jag har euroserre och min trädgårds vän har juliana,vi har båda isolerplast,och bara plast/gummilisten är stor skillnad på(som man sätter fast plasten) så har du köpt euroserre så har du inget att oroa dig för,super enkelt att sätta ihop =)
fast min kompis klagade inte så mycket på monteringen det var väl mest den hårda listen...fingrarna blir aldrig de samma igen -cry-.gif
Kolla här på mitt växthus bygge -Euroserre tummenupp.gif
Jonas70
Jag har sådan där lister, och visst fick man trycka en del för att få de på plats, men efter ett tag får man in tekniken som gör att man inte behöver så mycket kraft. Men det är klart att det känns i tummarna efter att ha monterat plasten på ett helt växthus på en helg tummenupp.gif
skogstroll
jaha nu har det kommit (trots att Willabkillarna hade lite svårt att hitta) så nu blir det att få ont i tummarna då... rolleyes.gif
Jonas70
CITAT (skogstroll @ 30-03-2007, 12:43) *
jaha nu har det kommit (trots att Willabkillarna hade lite svårt att hitta) så nu blir det att få ont i tummarna då... rolleyes.gif

Beställde du med polykarbonplast då?
Hur som helst är det väl mest en kontorsråtta som jag som får ömma tummar wink.gif

Lycka till med monteringen!
skogstroll
jag e oxå kontorsråtta, och dessutom är det glas så jag lär väl få lida för mitt intresse sweatingbullets.gif
Jonas70
CITAT (skogstroll @ 30-03-2007, 12:59) *
jag e oxå kontorsråtta, och dessutom är det glas så jag lär väl få lida för mitt intresse sweatingbullets.gif

Men monteringen av glas har nog inte samma lister som de jag hade för mina plast, så du kanske slipper ont i tummarna.
CurlySue
hej,
funderar också på att ha glas, för att det ser snyggare ut, men undrar om ngn provat den bredkanaliga plasten?
Merlin
CITAT (sarah68 @ 30-03-2007, 13:07) *
hej,
funderar också på att ha glas, för att det ser snyggare ut, men undrar om ngn provat den bredkanaliga plasten?

Japp! Den är jättebra - bara att spruta av med vatten på våren, ungarna kan spela boll så mycket dom vill tummenupp.gif Det blir en fin "dager" i växthuset och man känner sig inte så inlåst som om plasten har smala kanaler...Dessutom håller den värmen bättre än glas (jämför värden i Willab katalogen).
CurlySue
ohh..Tack...
Då blir det sån jag kommer välja..
krellus
CITAT (kollba @ 22-03-2007, 17:54) *
Men jag tror du vinner lite extra höjd (12 cm ?) med separat sockel och det kan vara värt en hel del...

Och är man 196 cm som jag är så är 12 cm ytterligare takhöjd värt rätt mycket! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon