sofiaa
Hej. Jag är ny på forumet.
Vi har precis köpt hus som vi ska flytta in i april. Det har en liten tomt på ca 150 kvm. Jag har alltid varit intresserad av att odla lite grönsaker men nu vet jag inte vad jag ska börja med. Trädgårdslandet ska vara runt 16 kvm. Är det för lite?
Har ni några tips på lättodlade grönsaker som ger bra skörd?
Hur ska jag förbättra jorden? Var kan jag köpa kogödsel (har hört att vanlig plantjord inte innehåller så mycket gödsel som grönsaker kräver)?
Jag har många frågor och hoppas att någon av er kan hjälpa mig blush.gif

Merlin
Nej jag tror det är bra att börja med ett litet trädgårdsland till en början. Utöka kan du all eftersom intresset ökar och du ska ju också orka med din trädgård för att behålla ditt intresse!!! smile.gif En växtsort som klarar det mesta är buskböna, växer snällt och behöver inte vattnas hela tiden. Olika typer av lök är tacksamma och lättskötta, lite rabarber tycker jag hör till varje trädgårdsland och naturligtvis jordgubbar. Sallad,dill och rädisor måste passas med vattning så ska du resa bort i sommar bör du ha någon som kan vattna åt dig. Flerårig rucola är annars en snäll växt som är lite pepprigare i smaken än den ettåriga och behöver inte alls pysslas om....Smultron kan du ha som kantväxt, eller varför inte örter som isop, gräslök, åbrodd, salvia, piplök mm. Och framförallt så/plantera bara sånt du verkligen kommer att äta dvs sorter du tycker om och så lagom mycket av varje sort! Trettio salladshuvuden äter ingen människa på en vecka - så ett par varje vecka så har du lagom mycket grönsaker. Kogödsel finns att köpa lite varstans t ex på coop eller i din lokala handelsträdgård. Prova också hönsgödsel som inte luktar så mycket och som är bra till hela trädgården, särskilt rosor gillar det! Lycka till och grattis till din nya trädgård bravo.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vad som funkar beror även en del på i vilken del av sverige man bor (det är skillnad på norr och söder i odlingsklimatet), vilken typ av jord man har + om det finns sol och hur mycket tid man vill lägga ner på skötsel.

Satsa främst på det du gillar att äta men prova gärna även något nytt, det finns många kul grönsaker som inte alltid finns i matbutiken och när de finns är de inte alltid så fräscha.

Många grönsaksfröer håller mer än några år så man måste inte så hela fröpåsarna.

Här kan man hitta en hel del att läsa om grönsaker:
http://www.odla.nu/vegt/

sofiaa
Tack snälla för era svar. smile.gif

Nu har jag kollat runt lite och räknat ut hur mycket grönsaker som kan få plats i mitt planerade trädgårdsland.

Salladslök 200 st/ 1 kvm,
mangold 20 st/ 1 kvm,
sallat 16 st/ 1 kvm,
rädisa 300 st/ 1 kvm,
squash 2 st/ 1 kvm,
störskärbönor 30 st/ 1 kvm,
bondbönor 20 st/ 1 kvm,
rödlök 50 st/ 1 kvm ,
olika örter/ 1 kvm
och de resterande 7 kvm till tomater.

Det här är ju jättemycket grönsaker, inte visste jag att så mycket kan få plats på de 16 kvm! rolleyes.gif

Glömde säga att jag bor i zon 2.

Jag ska lägga in lite bilder så fort jag kommit igång om någon vecka.

Hur ska jag göra med jorden? Ska jag bara vända ner ren kogödsel och sen 4-5 säckar planteringsjord ovanpå, eller??
Jonas70
Sofia, är det ett alldeles nygrävt land? Vad har du för jord där idag?
sofiaa
CITAT (Merlin @ 22-03-2007, 18:33) *
Lycka till och grattis till din nya trädgård bravo.gif

Tack så mycket!

CITAT (Jonas70 @ 22-03-2007, 20:07) *
Sofia, är det ett alldeles nygrävt land? Vad har du för jord där idag?

Nej, det är en ful gräsmatta där med mycket ogräs. Hoppas bara att man kan fixa till det på något sätt.. g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (sofiaa @ 22-03-2007, 20:04) *
Tack snälla för era svar. smile.gif

Nu har jag kollat runt lite och räknat ut hur mycket grönsaker som kan få plats i mitt planerade trädgårdsland.

Salladslök 200 st/ 1 kvm,
mangold 20 st/ 1 kvm,
sallat 16 st/ 1 kvm,
rädisa 300 st/ 1 kvm,
squash 2 st/ 1 kvm,
störskärbönor 30 st/ 1 kvm,
bondbönor 20 st/ 1 kvm,
rödlök 50 st/ 1 kvm ,
olika örter/ 1 kvm
och de resterande 7 kvm till tomater.

Det här är ju jättemycket grönsaker, inte visste jag att så mycket kan få plats på de 16 kvm! rolleyes.gif

Glömde säga att jag bor i zon 2.

Jag ska lägga in lite bilder så fort jag kommit igång om någon vecka.

Hur ska jag göra med jorden? Ska jag bara vända ner ren kogödsel och sen 4-5 säckar planteringsjord ovanpå, eller??

Du kan få plats med ännu mera rädisorna sår man ju tidigt och skördar på försommaren så på den rutan kan du ju även hinna så något annat efter rädisorna.

+ jag skulle blanda störbönor 30st av en sort (störskärböna)kan vara lite mycket och lite vanskligt, olika sorter funkar ju olika bra i olika väderlek. Bönfröer håller i runt 5år eller så så man kan ha flera olika störbönor tillsammans vill man se skillnad på dem kan man ju välja såna som har olika färg på baljorna och ex. blanda vanliga gröna störskärbönor med störvaxbönor och störpurpurbönor.

Jonas70
Rådisor kan man ju dock odla i omgångar och på så sätt få skörd hela sommaren om man vill, så det är ju inte enbart en försommargrönsak.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast rädisor brukar inte funka så bra när det är mitt i sommaren när det är varmt och torrt då går de mest upp i blom och det blir inte så mycket under jord, fast det går ju såklart jättebra att äta frökapslarna på rädisorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon