laluna
Köpte två azaleor förra året nu ser jag att den ena bara har bruna blad innebär det att den har dött under vintern? Finns det nått sett att kolla om den lever?
Är urkass på buskar så alla tips är välkommna rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
azalean ska tappa bladen och sen kommer där nya igen , min gör så fäller bladen nytt kommer på våren
Cilla
Skrapa lätt med nageln på grenar som du tvekar om. Är där grönt eller gult under barken lever grenen, är det brunt är den död.

Jag har för mig att det finns icke lövfällande azaleor också, eller hur? Om de får bruna blad är det ju inget vidare, men kanske kan de bryta nytt. Annars är de flesta azaleor lövfällande. Unga plantor är ofta så starkt gödslade att de inte avmognar i tid inför vintern och därför inte hinner med att fälla bladen. Då dör de och sitter kvar på grenarna. Brukar också leda till lite infrysning i grentopparna, men det tar plantan igen snabbt om den har det bra.
laluna
Då kanske det finns hopp då. Den andra har lite gröna blad och lite bruna så det kanske är den milda vintern som gjort så att den inte har fällt blad. Får gå ut och försöka skrapa på en gren i morgon och hålla tummarna för det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon