razzmatazz
Ack och ve, mitt arma plommonträd blev av misstag beskuret nu i mars (nej, inte av mig...) slap.gif
Det är inga stora ingrepp - kanske fem grenar c:a 5 cm i diameter, och trädet är stort. Kan/ska/bör man göra något utom att hoppas och be att det överlever? Blåsa och plåstra om...? (Eller i alla fall lacka?) Har någon råkat beskära plommonträd om våren och det har ändå överlevt, eller kan jag räkna med att det går en säker död till mötes?
Cilla
Det överlever. Och om de fem grenarna som togs satt i nedre delen av kronan behöver ingenting hända. Är de fult beskurna, dvs inte invid annan gren eller grenkrage så kan du rätta till det i sensommar med snygga, skarpa snitt där de ska ligga.
Är beskärningen gjord i övre kronan kommer det lite skottillväxt längre in på grenarna eller så dör grenarna, beroende på hur mycket bladmassa som lämnades kvar. Vänta och se några år.

Att man inte beskär plommon på vårvintern beror på att de då lättare får gummiflöde, som är en kådliknande massa som tränger ut vid snitten eller på andra ställen i trädet (om man dessutom beskurit för mycket). Detta är vanligtvis en bakterios som sätter ned vitaliteten i trädet - antingen så lite att man inte ser det eller lite mer så att trädet inte växer så mycket t ex.

Generellt kan sägas att de flesta trädarter är långt mer påverkade av felaktiga beskärningssätt än felaktiga beskärningstider. Och att man inte kan kompensera felaktig beskärningssätt genom att välja rätt årstid. Och dessutom - träd dör mycket sällan av beskärning i fel tid, de dör av för hård beskärning. Att man väljer viss årstid för olika trädarter har med olika saker att göra - t ex att välja årstider som minst gynnsamma för trädens fiender, att välja årstid för att stimulera trädet att växa eller att inte stimuleras till det, att undvika tider då trädet står helt i vila eller att undvika tider då trädet savar eller ägnar energi åt annat än att försvara snittsår.
razzmatazz
CITAT (Cilla @ 22-03-2007, 18:32) *
Det överlever. Och om de fem grenarna som togs satt i nedre delen av kronan behöver ingenting hända. Är de fult beskurna, dvs inte invid annan gren eller grenkrage så kan du rätta till det i sensommar med snygga, skarpa snitt där de ska ligga.
Är beskärningen gjord i övre kronan kommer det lite skottillväxt längre in på grenarna eller så dör grenarna, beroende på hur mycket bladmassa som lämnades kvar. Vänta och se några år.

( .... )

Åh, jättestort tack Cilla för ditt snabba och superinformativa svar, vad glad och lättad jag blir!!! Det är snyggt och prydligt beskuret, och i nedre delen av kronan - så det ser ljust ut. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon