|
En tråd för en massa olika knäppa frågor finns väl inte sen förr va? Jag har många små funderingar o det finns säkert fler som har några på lager.  För det första: Såna där vågar som visar både vikten och procenten kroppsfett, vet ni? Hur sjuttsingen funkar det? För det andra: Vad kan man använda för medel för att få bort avlagringarna i toastolen? Det sitter som berget.
Fråga 1: Tror det har något med kroppens olika innehålls motstånd på någe vis - kan inte förklara närmare för jag vet inte närmare... Så funkar i alla fall dom där manickerna man mäter fettprocent med där man ställer sig på en platta och håller i handtag.
Fråga 2: Ättika????
CITAT (Magdis @ 22-03-2007, 20:47)  En tråd för en massa olika knäppa frågor finns väl inte sen förr va? Jag har många små funderingar o det finns säkert fler som har några på lager.  För det första: Såna där vågar som visar både vikten och procenten kroppsfett, vet ni? Hur sjuttsingen funkar det? För det andra: Vad kan man använda för medel för att få bort avlagringarna i toastolen? Det sitter som berget.  Ingen aning på din först fråga.... För toaletten finns dunderbra brustabletter att köpa på Lidl (säkert väldigt miljöfarliga dessvärre) men dom funkar jättebra och löser upp de flesta avlagringar. Ett miljövänligt alternativ är att hälla ättika i toan (minst en dl) + en halv dl bakpulver. Låt stå så där en halvtimme spolar sen och skrubba som vanligt med nåt rengringsmedel
Ååh tack snälla ni för tipset. Ättika o bakpulver finns ju hemma så NU ska det bli rent!!
Vad har du för avlagringar? Brunt? Häll i vanligt salt och skrubba... fungerar i de flesta fall.
mamamaggan
22-03-2007, 21:39
Vågarna funkar så att det sänds lite ström genom kroppen . Beroende på hur mycket motstånd det är i t ex fett i förhållande till annan vävnad kan den ange hur mycket fett du har i din kropp.
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2007, 21:39)  Vågarna funkar så att det sänds lite ström genom kroppen . Beroende på hur mycket motstånd det är i t ex fett i förhållande till annan vävnad kan den ange hur mycket fett du har i din kropp. Jasså det är så det går till!  Skulle vara lite intressant att veta hur hög fettprocent man har, men det är ju inte så att man springer och köper en sån våg bara för det. (Om man håller på och bantar och har väldigt många kilon att gå ner kanske det är mer relevant att ha en sån)
Förresten, måste det vara ättika till toarengöringen eller går det bra med ättikssprit?
*Stintan*
23-03-2007, 14:20
Ju starkare desto bättre
CITAT (Stintan43 @ 23-03-2007, 14:20)  Ju starkare desto bättre   Dottern funderar över de verkligt stora frågorna nu. Igår kom det: Hur blev egentligen den första människan till? Det kunde ju inte bara komma en bebis ur tomma intet?!
anna_rispan
23-03-2007, 14:39
CITAT (Magdis @ 23-03-2007, 14:37)   Dottern funderar över de verkligt stora frågorna nu. Igår kom det: Hur blev egentligen den första människan till? Det kunde ju inte bara komma en bebis ur tomma intet?!  Det är väl bara att dra hela evolutionsteorin då?
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-03-2007, 14:47
Also dessa nya moderna digitala vågarna ge rjag inte mycket för.
Den första vi köpte visade bara 0,0. vi hade stäät in den efter sneck, engels och tysk bruksanvisning. Men ingenting hjälpte, det var 0,0
Den andra vi hade ja då gick inte att ställa in fett % , vikten visade den men inte mer.
Den tredje, visar allt men oj så olika. Om jag i loppet av 2 timmar ställer mig 4 x på vågen så har ja 4 olika vikt. Först väger jag mig på morgonen i pyjamas, sen när jag tar ab allt och väger mig, ja då har jag ett Kilo mera. Kann någon förklara det för mig? Blandar vågen ihop plus och minus? Jag fattar ingeting. Nej fram med den gamla 20 år gamla vågen. Jag ser visserligen bara kilo, inte hekton (det får man gissar sig till) men den visar i alla fall inte så olika
Till frågan 2, jag använder mycket ättika och bakpulver till rengöring. Rensar avlopp går mycket bra med bakpulver
Elisabeth
CITAT (anna_rispan @ 23-03-2007, 14:39)  Det är väl bara att dra hela evolutionsteorin då? Ja jag försökte med nåt sånt men det blev nog lite långdraget så hon lessnade.  Svårt att ta in att vi var apor som utvecklades till människor kanske....
anna_rispan
23-03-2007, 15:37
CITAT (Magdis @ 23-03-2007, 15:06)  Ja jag försökte med nåt sånt men det blev nog lite långdraget så hon lessnade.  Svårt att ta in att vi var apor som utvecklades till människor kanske....  mm, det måste vara svårt att förklara. frågade du vad hon hade för teori? hon kanske har en jättespännande idé. men en bild på Lucy borde hon få se.
CITAT (Magdis @ 23-03-2007, 12:38)  Jasså det är så det går till!  Skulle vara lite intressant att veta hur hög fettprocent man har, men det är ju inte så att man springer och köper en sån våg bara för det. (Om man håller på och bantar och har väldigt många kilon att gå ner kanske det är mer relevant att ha en sån) Om du vill veta och vill ha ett korrektare svar än en sån där våg kan ge dig bör du söka upp ett gym där de kan mäta kroppsfettshalten med kaliper. Vågarna, i synnerhet de du bara står på, mäter väldigt olika och inte särskilt rätt. Står du på en våg som inte har handplattor mäter den enbart i underkroppen, strömmen tar kortaste vägen från fot till fot. Fast även om du hittar en våg med handplattor och fotplattor som mäter i kors s a s så kan den visa flera olika resultat beroende på om du nyss ätit, hur mycket du druckit samt vilken tid i månaden det är (om du har mycket vätska i krippen eller ej). Bästa måttet är dock ögonmåttet, i andra hand måttband.
Fick inte bort all beläggning i toan med ättika och bakpulver!  Det sitter som berget längst ner. Har antagligen frätts fast i ytbeläggningen på nåt vis. Jag får sätta mitt hopp till de frätande tabletterna från Lidl då...om jag åker förbi nån sån affär nån gång. Jag tycker dock det är lite otäckt med såna medel.
Fizzgigg
25-03-2007, 16:37
CITAT (Magdis @ 25-03-2007, 13:27)  Fick inte bort all beläggning i toan med ättika och bakpulver!  Det sitter som berget längst ner. Har antagligen frätts fast i ytbeläggningen på nåt vis. Jag får sätta mitt hopp till de frätande tabletterna från Lidl då...om jag åker förbi nån sån affär nån gång. Jag tycker dock det är lite otäckt med såna medel. Hammare, följt av inköp av ny toastol.
CITAT (Fizzgigg @ 25-03-2007, 17:37)  Hammare, följt av inköp av ny toastol.  Hihi! Låter som en Magdis-reparation! Vi pratade faktiskt idag om att köpa nya toalettstolar med hel/halvspolning på. Toan uppe är det inget fel på men den är lite mindre än de normala toastolarna så gubben tycker inte att han får plats på den.
Whiskuchi
25-03-2007, 16:49
CITAT (Magdis @ 25-03-2007, 14:27)  Fick inte bort all beläggning i toan med ättika och bakpulver!  Det sitter som berget längst ner. Har antagligen frätts fast i ytbeläggningen på nåt vis. Jag får sätta mitt hopp till de frätande tabletterna från Lidl då...om jag åker förbi nån sån affär nån gång. Jag tycker dock det är lite otäckt med såna medel. Hur länge lät du ättikan verka? Häll i den på kvällen och borsta ur toan på morgonen. Då borde den ha löst upp åtminstone delar av kalket...
CITAT (Whiskuchi @ 25-03-2007, 17:49)  Hur länge lät du ättikan verka? Häll i den på kvällen och borsta ur toan på morgonen. Då borde den ha löst upp åtminstone delar av kalket... Den fick verka ända från det att vi la oss på kvällen tills klockan 13.00 ungefär idag (vi använde toan uppe under tiden)
Fizzgigg
25-03-2007, 18:03
CITAT (Magdis @ 25-03-2007, 17:48)  Ni kanske skulle strunta i att köpa ny toastol och satsa på en trappmaskin till gubben istället.
Whiskuchi
25-03-2007, 18:38
CITAT (Magdis @ 25-03-2007, 18:18)  Den fick verka ända från det att vi la oss på kvällen tills klockan 13.00 ungefär idag (vi använde toan uppe under tiden) Hmmm, ja, det borde ju räckt till...
Gossen Ruda
25-03-2007, 21:19
Jag återkommer till frågan om den första människan, är det inte bara att kolla bibeln?  ' Kanske inte, tom dom religiösa har tagit åt sig evolutionsteorin fast på sitt sätt.  Annars kan man komma med den klassiska frågen om vem som kom först, hönan eller ägget? En gång fick ett barn frågan om han inte tyckte det var fantastiskt att en fågelunge kunde komma ut ur ett ägg, men han tyckte det var mer fantastiskt hur den kunde komma in! (Jakten på professor Drövel, hur många kommer förresten ihåg den norska TV-serien?)
Några saker som jag funderar över..... Om det står såhär i en jobbannons: "...goda kunskaper i svenska..." (för att arbetet kräver det) Hur kommer det sig då att man får 6 svar på engelska alt stapplande svenska där jobbsökaren (i det senare fallet) uttrycker att de söker jobbet för att få chans att träna på det svenska språket? Hur kommer det sig att man söker ett jobb i Stockholm om man är bosatt i Tjeckien eller Polen?
Gör inte de hårdare kraven från AF och facken, dvs att det ställs krav på arbetssökande att man söker en massa tjänster aktivt, att folk söker arbete som de egentligen inte är kvalificerade för enbart för att kunna visa att de sökt arbete aktivt? Pust, det blev en lång mening..
CITAT (faith @ 26-03-2007, 01:03)  Gör inte de hårdare kraven från AF och facken, dvs att det ställs krav på arbetssökande att man söker en massa tjänster aktivt, att folk söker arbete som de egentligen inte är kvalificerade för enbart för att kunna visa att de sökt arbete aktivt? Pust, det blev en lång mening..  Det ligger nog en hel del i det du skriver. Men.....de som är bosatta i Tjeckien och Polen då?
lena:-)
26-03-2007, 00:11
De vill kanske ha ett jobb i Stockholm.....
CITAT (lena:-) @ 26-03-2007, 01:11)  De vill kanske ha ett jobb i Stockholm..... 
fruberglund
26-03-2007, 08:02
Jag har fått tipset att använda saltsyra till toastolen...farliga och starka grejer men oj vad rent det blir, ser ny ut nu. Användes dock med största försiktighet. När jag hade prao på djuraffär för många år sen så använde vi sånt till att rengöra burar med...till allt spån och piss som hade frätt fast i hörnen och det försvann direkt, skölja noga bara så det inte är några rester kvar...inga djur dog under halvåret jag var där i alla fall... Det har ju kommit en ny toastol nu med inbyggd rengöring i spolknappen Fresh WC...en sån blir det nog den dan vi ska byta men det är inte aktuellt än på några år, våra stolar är fina än så länge och nån klämning av främre delar har jag inte hört om än i alla fall  Hade nån sån där meningslös fråga i huvet för några dar sen men nu har jag glömt vad det var men nu vet jag att det finns en tråd för såna i alla fall
Airamya
26-03-2007, 08:56
Precis när jag skulle somna igårkväll poppade det upp en urdum fråga i huvudet, så jag blev klarvaken... Om man gör hål på trumhinnorna - kan man andas genom öronen då???
CITAT (Airamya @ 26-03-2007, 09:56)  Precis när jag skulle somna igårkväll poppade det upp en urdum fråga i huvudet, så jag blev klarvaken... Om man gör hål på trumhinnorna - kan man andas genom öronen då???   Rent teoretiskt borde det ju gå... men det finns inga andningsorgan i öronen vad jag vet...
mari_tres
26-03-2007, 09:25
CITAT (Magdis @ 25-03-2007, 14:27)  Fick inte bort all beläggning i toan med ättika och bakpulver!  Det sitter som berget längst ner. Har antagligen frätts fast i ytbeläggningen på nåt vis. Jag får sätta mitt hopp till de frätande tabletterna från Lidl då...om jag åker förbi nån sån affär nån gång. Jag tycker dock det är lite otäckt med såna medel. Om det är så att det är en toastol modell lite billigare så kan det mycket väl vara så att emaljen är borta och att det därför ser smutsigt ut. Då kommer du inte få rent vad du än gör, utan då får ni satsa på en ny stol av lite bättre kvalité. De billiga stolarna är ju inte billiga utan anledning...
anna_rispan
26-03-2007, 09:32
CITAT (Airamya @ 26-03-2007, 09:56)  Precis när jag skulle somna igårkväll poppade det upp en urdum fråga i huvudet, så jag blev klarvaken... Om man gör hål på trumhinnorna - kan man andas genom öronen då???  du tänker på den där örontrumpeten va? hmm, det låter ändå som att det skulle bli väääldigt dåligt drag. det är ju rätt fullt innanför trumhinna med att alla städ, stigbyglar o snäckor. det borde blir värre än med minisugrör i munnen. Däremot har jag alltid den här frågan på lut. Varför kliar det alltid på näsan när man bär något stort o tungt???
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 10:32)  Varför kliar det alltid på näsan när man bär något stort o tungt??? hmm, ja det måste väl nästan vara psykologiskt. man vet att man inte kan klia sig just då o därför börjar det klia som värst. Det kanske faller in under Murphys lag?
anna_rispan
26-03-2007, 11:12
CITAT (Magdis @ 26-03-2007, 11:48)  hmm, ja det måste väl nästan vara psykologiskt. man vet att man inte kan klia sig just då o därför börjar det klia som värst. Det kanske faller in under Murphys lag?  låter rimligt. murphys lag absolut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|