Halli
Det kliar så hiskeligt i såfingrarna, men jag har inget extraljus inomhus, så jag tänkte försöka vänta till början av april med resten av sådderna... Eller kan jag ställa ut lite fler perennsådder nu? Fröna jag har är:

Astrantia major, stjärnflocka
Eryngium Giganteum, silvermartorn
Delphinium, riddarsporre
Gypsophila repens, hängslöja
Leucanthemum maximum, jätteprästkrage
Malva alcea, rosenmalva
Malva sylvestris, rödmalva

Kliar, kliar, kliar whistling.gif

Alexander-VG-zon3
perenner ska man väl ställa ut på hösten å ha ute under vintern så gror dom nu . vilka som nu behöver det en del kan gro inne med som gräs
sqrulan
confused.gif

Var bor du Halli?

Jag bor i norrland,här ställer jag ut
perenner till slutet på maj,många
perenner vill ha värme/kyla.Värme/kyla..........o.s.v
för att väckas till liv.
Ställ ut dom,nu.
Inte blöt,men fuktig jord.
Får inte torka ut,spraya m vatten.

Men du får säkert bättre råd om ett tag.

Jag vet hur det känns!
rosita
Jag hade inte fattat det här med att de skulle stå kallt, så förra året sådde jag bl a riddarsporrar i början av februari och planterade ut dem 1 maj. Det funkade jättebra. Jag har gjort samma med penséer, anisisop och kokardblomster. Jag odlar i zon 1.

Hade jag varit du hade jag satt ut sådderna nu!
Gåsis
Har du kollat vilka som vill ha kyla för att gro är det inga problem. Alla perennfröer (nästan) går att ställa ut men bara somliga behöver kyla för att gro. Tex astrantian ska ju sås så färsk som möjligt så den är det nog hög tid för. Så du och ställ ut. Det som kan kinka till det är om något frö behöver köldperiod, du bor ju i så bra zon att det kan vara lite kort om tid nu.

/Åsa
Eva 33c
Av de du räknar upp tror jag bara det är astrantian som behöver en kallperiod. Så den på en gång och ställ ut. Gror den inte i år så gror den nästa år!
De andra kan du välja vad du tycker passar dig bäst:
Så och ställ ut, vänta på våren. Minst jobb, glöm bara inte bort sådderna så de torkar ut. Ställ de lite skuggigt.
Eller så inne i april. De gror nog inom 2-3 veckor (mina prästkragar grodde på 5 dagar) och då behöver de ljus. Fönster kan duga till nöds tills du kan avhärda och ställa ut. Har du växthus funkar det bra som "mellanlandning".
kerstin z5-6
Instämmer med Ewa
-och ska du så och ställa ut -dvs även i forts använda dem metoden ,-är det lika bra att göra det på en gång du fått fröna -Färska frö-som gror bäst då -tex Astrantia mår bäst i såjord inte i torr påse
Halli
Tack, tack, tack! Då ska det sås nu! tummenupp.gif

Och så kanske det slutar klia ett par dagar???? bravo.gif
kerstin z5-6
nej det brukar bli värre -ställ dig framför tex nelsons fröstånd på Granngården och testa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon