Har övertgit en trädgård med ett päronträd som växer åt två håll på två stammar. Dessa är sammanbundna med en grov ståltråd. Jag bör ju, utöver viss beskärning, ersätta ståltråden med ett mindre vasst brett band. Var kan jag köpa sådana produkter, avsedda för stabilisering av träd och trädkronor.
Du kan antingen göra själv med t ex 16 mm rep och gummistropp mitt på som man använder för båtförtöjning. Lägg repet löst i loop runt grenarna högt upp i grenverket. De flesta stabiliseringsanordningar som fruktträd behöver är inte fixa, stabila, utan hänger löst så att man genom repets böj ser om grenar börjar fläkas och så att man undviker att grenar faller om de ändå fläks. Många svaga grendelningar behöver rörelse för att fortsätta bygga ved för att klara det, andra grendelningar är så kassa att trädet mår bäst av en fix lösning. Gummistroppen är till för att inte ge hårda knyck om repet sträcks.
Eller så kontaktar du t ex Nordic Tree Care, 070-425 32 34 eller Kratschmer Trädvård 0707-669 499.
Tack Cilla
Jag behöver troligen en statisk stabilisering. Finns produkter att köpa, eller använder man bara ngt brett band?
Bifogar lite bilder på problemet.
[attachment=666:1_päron_nordväst.JPG]
[attachment=667:5_päron_stålvajer.JPG]
[attachment=668:7_päron_...detalj_b.JPG]
Aj aj, stackars träd.
Själv har jag ett liknande träd, ett plommonträd som har fläkts nästan itu. Jag började ta bort av den ena grenen idag så att den inte ska ramla i huvudet på barnen(hittade ingen såg idag) men det ser ganska så hopplöst ut för trädet. Vi är inte riktigt säkra på vilken sort det är så vi tänkte föra kvistar av det till en plantskola nästa höst för ympning så vi få ett nytt träd. Då kan jag med lite bättre samvete ta ner vårt gamla träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.