sqrulan
rolleyes.gif

Jag vill bara berätta om hur många olika fjärilsarter
som jag har sett dom senaste åren.

Någonting är jätte fel,jag har sett fjärilar som aldrig
vistas i min natur där jag bor.

En var väldigt stor ,gul och hadde som krokar där bak
på vingarna.ca:10/15 cm,den flög så fort ,nästan som en fågel.
Svårt att hinna se.

Hösten 06 kommer en stor ,svarta vingar med orange/röda sträck på sidorna av vingarna.
Helt makalös ,som den gula.

Min son hittade en liguster svärmare,05 den såg ut som en kollibri.

Jag har ju märkt på flora o fauna utan att va expert,att nåt är
förändrat,är det jag som har blivit "seende"eller har nån hört liknande
rapporter.

Man måste ju vara ute för att se o uppleva!!! En natur intresserad som sitter
på kontor ser ju bara väggar....Eller hur?

Jag skulle åxå vilja ändra på växt zonerna,för det gör bara folk oroliga.

rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
Lars-Olof Arvids
Grattis Sqrulan!
Det låter som att den första fjärilen du nämner var en makaonfjäril. Den finns i hela Sverige men har minskat på senare år. I min barndom såg jag den ibland här i Bohusläns inland, men numera ser jag den nästan bara ute i skärgården. Jag tror knappast att klimatförändringar är den främsta orsaken till att beståndet förändras. Det har nog mer att göra med förändringar i landskapet.

Ligustersvärmaren är vanlig upp till Ångermanland, så ett fynd i Västerbotten torde knappast vara någon sensation. Se inte sådant som oroande tecken, utan gläds åt de vackra fjärilarna istället! Du har säkert blivit "seende", vilket är något att vara tacksam för. Det finns ju så otroligt mycket att upptäcka och uppleva när man väl är ute i markerna! Hälsar en naturintresserad som sitter på ett kontor och längtar ut...

Olle
Gossen Ruda
Den svarta med röda band var säkert en Amiral. Den skall normalt inte övervintra i Sverige utan kommer flygande från Medelhavsområdet. Jag tycker dock att den dels blivit vanligare på dom senaste åren, dels uppträder den så tidigt på året att jag misstänker att dom övervintrar här eller ganska långt norrut. Om det har med uppvärmningen att göra vet jag inte.
sqrulan

Vet ni nåt bra ställe där man kan se bilder på fjärilar???

smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
CITAT (sqrulan @ 23-03-2007, 12:15) *

smiley_small_hug.gif

Hela nätet är fullt med bilder fast man måste veta vad man letar efter. Googla på bilder och "Vanessa atalanta" så får du mer bilder än du kan smälta på amiralen. Nån bildsida med alla fjärilar känner jag inte till.
Piccante
Vad jag förstod när jag gick insektskurs härom sommaren så gör amiralen Vanessa atalanta tappra försök att övervintra i södra Sverige. Det är väl en generation som flyger in från söder på försommaren och som sedan kan få avkomma här under sommaren så det blir en andra generation men den dör senare under höst/vinter. Men blir det allt mildare vintrar så kan den nog klara sig i Skåne, det är nog en tidsfråga bara.

Men var inte förra sommaren extrem??? Med hög temperatur och var väldigt gynnsam för de kontinentala arter som hälsar på oss ibland. Min Amiral i avataren fotograferade jag i början av september.
Piccante
CITAT (sqrulan @ 23-03-2007, 12:15) *

smiley_small_hug.gif

Svenska fjärilar från Naturhistoriska riksmuséets sajt.
http://www.butterfly-guide.co.uk/
Anderssons fjärils sidor
Sveriges entomologiska förening, mer allmänt om insekter och länkar.
sqrulan
g.gif
Jag tror inte att det var en Makaon fjäril,den jag såg var helt gul och
med större krokar.Väldigt stor och snab

Amiral var det inte heller för den var svart som sorgmantel.
Tänk dej Amiralen utan det vita och flytta ut röd/oranga sträck
på sidorna.

Oj,oj, det är inte lätt att förklara.

Jag ska gå in på sidorna om fjärilar imorron kanske jag får napp.
Det måste ha varit nån typ av "flytt fjärilar"om det nu finns såna. blush.gif
Piccante
CITAT
Amiral var det inte heller för den var svart som sorgmantel.
Tänk dej Amiralen utan det vita och flytta ut röd/oranga sträck
på sidorna.

Det låter mer som en Aspfjäril, en vacker art som jag ännu inte lyckats fånga med kamera eller håv heller för egen del. Jämför med bilden här: aspfjäril.
Gossen Ruda
Fast det röda är inte så framträdande som det vita. g.gif

Det kan ju även ha varit utländska fjärilar som flugit eller rättare sagt flugits hit. Det finns en märklig grupp av "entomologer" som till varje pris skall ha felfria exemplar av sällsynta och/eller vackra fjärilar. Då har det givetvis vuxit upp en business av detta. Det finns odlingar av fjärilar i tropikerna där man kläcker och föder upp larver av dessa fjärilar. När dom har förpuppats sänds dom iväg till hugade köpare som kläcker fram dom och sen kan ståta med sina dyrgripar. En märklig företeelse. Har man lust och råd kan man givetvis kläcka dom och släppa ut dom i vår natur. På sommaren kan dom säkert klara sig några veckor. Ibland fångas dom och nån okunnig journalist blåser upp en historia om fjärilen som flugit hit ända från sydostasien, som jag läst en gång. thumbdown.gif
sqrulan
ranting.gif

Näääe,nu tänker jag inte söka dessa eländiga fjärilarna
nåt mera.

JAG GER UPP!!! kan lika gärna söka en nål i en höstack,hi,hi. giggle.gif

rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon