trollehatt
Äntligen har jag fått hem frön från den fantastiskt vackra Green Twist från Rara Växter. Påsen innehåller 8 frön och jag vill för allt i världen inte misslyckas. Har läst lite på forumet att det är mörkergroende, en del har lyckats så ljusgroende.

Någon som provat att så dessa frön och som har erfarenhet.

Någon som har erfarenhet av Riddarsporrar generellt?

Tacksam för all hjälp så jag får njuta av denna vackra blomma i min trädgård.
cia73
Jag har sått Green Twist för två veckor sen och nu titar 2 små plantor upp. Jag sådde i såjord och täckte fröna med kanske 1-2 mm såjord. Sen har de stått på ett bord utan extra belysning i ca 15 grader och när de grodde så flyttade jag dem under lysrören. Jag gjorde lika med riddarsporren "Double Innocence" och där har jag nu 8 småplator av 8 frö. yahoo.gif Så jag antar att Green Twist är lite kinkig. Jag hoppas att ännu fler gror ännu.
Eleanor
Har mina "Double innocense" på badrumsgolvet. Mörkt & med lite värme underifån. Sådde 4/3 men än har jag inte sett till några...... Vill de ha svalare för att gro möjligen???
Eva 33c
Jag har också sått Green Twist i år.
Jag sådde mina 26 februari, täckte fröna med vermiculit sedan fick de stå i tvättstugan som är vårt varmaste rum. Ingen belysning direkt men inte heller mörker, den vanliga takbelysningen är oftast tänd då jag har mina dator-plats i tvättstugan...
Det första fröet grodde efter 12 dagar då flyttade jag krukan till lysrören. Så småningom grodde 11 frön vilket motsvarar ca 75%. Påsen (från Thompson & Morgan) utlovade 8 plantor (innehöll ca 15 frön) så jag är nöjd. De var lite senare att gro än de "vanliga blå" som såddes samtidigt.
Jag har höga förväntningar på denna riddarsporre... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Som sagt -Frö från "Green Twist" Tar längre tid att gro -täcks de med ett par mm jord eller grus räcker det -då blir det mörkt"
Plantorna är känsligare än andra för övervattning -annars inget speciellt
8 frö .. det var ingen stor fröpåse cool.gif

lizatuss
Ja, jag kan nog inte råda dig när det gäller "Green Twist".
Jag sådde (som jag skrivit här tidigare) 16 frö av dem för flera veckor sedan och av dem har fortfarande bara ETT grott.
Jag sådde samtidigt 16 frö av "Misty Mauves" (av dem har sex grott) och ungefär 30 st av ettårig riddarsporre
Cosolida regalis "Sydney Blue Picotee" vilka nästan samtliga grott.
Har också köpt mina av "Rara växter" om det nu har någon betydelse. Det tror jag ju inte men det är tråkigt att fröna inte gror bättre när de är så dyra.
Jag fick rådet att ha tålamod och det är det enda jag i min tur kan råda dig till.
kerstin z5-6
Cosolida regalis(anuell) och Delpinium (perenn) -är helt olika i beteende -New milleniumserien som "green Twist frö tillhör är dessutom särskilt oregelbundet groende smile.gif
Eva 33c
CITAT (lizatuss @ 23-03-2007, 17:44) *
Har också köpt mina av "Rara växter" om det nu har någon betydelse. Det tror jag ju inte men det är tråkigt att fröna inte gror bättre när de är så dyra.

Det kanske inte har någon betydelse men jag handlade en hel del från Rara Växter förr och har en känsla av (jag har inte förs någon statisktik, bara "en känsla") att deras fröer oftare än andra hade dålig grobarhet. Och eftersom de är rätt snåla med antal frö i sina förpackningar handlar jag inte längre därifrån.
Men jag är kanske ensam om denna erfarenhet. Fast ibland är det skönt att få skylla på någon annan när det inte gror som det ska. whistling.gif
kerstin z5-6
Jag är böljd att hålla med -, dessutom tycker jag att de har små portioner vilket ökar risken för dålig grobarhet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon