Himmelsblomma
23-03-2007, 09:58
Har fått något korklikt på undersidan av min chili, vad kan det vara?
Trodde först att det var tonnvis med bladlöss, men det sitter fast på bladen och det är bara en sort av tre som har fått det trots att alla står bredvid varandra...
Jag hade en liknande "beläggning" på en del av mina plantor förra året, ser ut som små vitaktiga knottror som spred sig längs bladnerverna och sedan ut över bladen. Jag kom aldrig fram till vad det var men det var iaf. inte nån ohyra, men en teori som en god vän framlade antydde att det kunde bero på ozon från lysrören. Det skadar tydligen bladens klyvöppningarna (där gasutbytet med luften sker). Plantorna verkade dock inte påverkas speciellt mycket av det och dom växte vidare som de andra, problemen försvann också när plantorna flyttade ut senare på säsongen.
Jag har för mig att en del sorter kan få lite sådant och att det är helt okej.
Om bladen däremot börjar gulna och falla av ska du börja spana efter ohyra. Trips, bladlöss och spinnkvalster är tyvärr vanligt på chili.
emmapemma
25-03-2007, 19:28
Jag fick något konstigt på vissa av mina chilisar, och lade in bild samt fick bra svar här:
konstigt på chile-blad . Du kan ju kolla om det stämmer med det du fått!
Tack emmapemma (och Åsa såklart). Den tråden gav iaf. svar på mina funderingar, såg ut precis så förra året på en del av sorterna. har inte sett det i år men det kanske kommer. Hur som helst verkade inte plantorna ta nån större skada av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.