Vet inte riktigt vart jag skulle placera min fråga men äsch jag slänger in den här...
Jag har äntligen fått mina knölar...en Calla och en Lyktlilja...
Hur gör jag med dem...vill ha dem i kruka...vilken storlek kan jag ha och vilken jord ska jag ha?...det är bara en av varje...

är det ingen som vet??? ...behöver plantera dem nu....
Planteringsjord skulle jag ta och en kruka som känns lagom. Alltså med någon cm ryms kring knölarna.
/Åsa
Tackar... den ena är bara 1-2 cm och den andra är bara 3-4 cm...jag tänkte mest på att det skulle få plats med rötterna när de väl kommer....men en 10 cm kruka kanske skulle räcka då?...
Planteringsjord har jag så det blir perfekt....
Är ju lite dålig på 'knöl' växter...förutom tulpaner, påskliljor, hyasinter och de vanligaste...
Nu har det gått 18 dagar sedan jag satte Kanna och Lyktlilje knölarna...hur lång tid tar de på sig...det har inte visat sig än? ...jag har ingen erfarenhet av knölar överhuvudtaget...så alla tips mottages...
Alexander-VG-zon3
10-04-2007, 20:30
kanna kräver jätte mycket näring för att komma igång så plantera om dom i näringsrik jord , och mycket vatten i torrt väder sätt gärna ut dom i söder nu när dagen är varma . mina har varit ute dag och natt i 3veckor nu i direkt söder sol och där kommer nya blad ( skydda för frost eller ta in ). man kan aldrig göda en kanna för mycket dock kan det bara komma blad om man är för frikostig , man ska igentligen väcka kannorna i feb för tidig blomning för börjar man för sent dvs i april-maj så hinner dom kanske inte blomma förens frosten tar bladen och blommor å allt och sen åker dom in i vintervila . vill helst va i marken då dom får jätte många och stora rötter . så plantera dom i jorden när natt frosten är borta , men när det kan bli frost har du dom i kruka fast ute då i söder .
skötsel - vintervila på +5c +10c och torrt . man låter kannan få en lätt frost natt sen gräver man upp den och in i vintervila sen under sommaren mycket vatten och mer gödning än krukväxter sen sol och värme blir ca 1m hög på en säsong
Tack så jättemycket för infot...
Mina kannor köpte jag som en knöl ifrån Odla och jag satte dem i jord direkt och vattnade...men än har de inte dykt upp nått...har de dött???
Alexander-VG-zon3
10-04-2007, 22:19
CITAT (Floppy @ 10-04-2007, 23:16)

Tack så jättemycket för infot...
Mina kannor köpte jag som en knöl ifrån Odla och jag satte dem i jord direkt och vattnade...men än har de inte dykt upp nått...har de dött???
så länge knölen är fine , så är det inget att vara orolig för men är knölen brun och geggig eller mjuk är den någ död
men kannor är sega och kan komma igång sent med .
Okidoki...då är det bara att vänta å se...tålamod är inte min starka sida...
Alexander-VG-zon3
10-04-2007, 22:33
CITAT (Floppy @ 10-04-2007, 23:30)

Okidoki...då är det bara att vänta å se...tålamod är inte min starka sida...

och kan du sätta ut den snabbar det upp den . då den får max med ljuse plus fuktigt och ren luft . men blir det kallt igen som under +5c i norr . så är det kanske bara +10c i söder . du sätter den i söder om du kan så är det bara +15c i norr så har den aktiv tillväxt i söder ändå
Okidoki...som det är just nu så har jag nog fuktigare luft inne än ute...men så fort det börjar bli lite varmare ute... och framför allt... så ska det sluta blåsa så in i norden...vi har ju stormstyrka här just nu...

...jihaaa....nu har kannan dykt upp....
men inte lyktliljan

....varför....
En korkad fråga, men vad är upp och ner på kanna-rötterna???
Ja du...mina hade inga rötter utan det var en knöl och jag bara stoppade ner den i jorden...men det finns nog säkert någon annan som kanske har svar här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.