Annkina
Gjorde ingenting med mitt trädgårdsland i höstas pga att jag inte mådde så bra. Bara plockade bort allt jag planterat. Inte grävt, inte lagt kompost osv. Ganska mycket ogräs har det blivit.

Är det nån mening att börja gräva det redan nu? Är ju inte dags att plantera på ett bra tag, men är trist att se det som det ser ut.

Och när jag ändå håller på, någon som har ett bra tips på vad man ska blanda i tung lerjord för att få den mer odlingsvänlig?
Svante, zon 1
CITAT (Annkina @ 23-03-2007, 12:30) *
Är det nån mening att börja gräva det redan nu? Är ju inte dags att plantera på ett bra tag, men är trist att se det som det ser ut.

Och när jag ändå håller på, någon som har ett bra tips på vad man ska blanda i tung lerjord för att få den mer odlingsvänlig?

Det går väl att börja nu men är kanske lite tidigt att börja gräva, man bör väl vänta tills jorden torkat upp lite. I synnerhet om du har tung lerjord, då kan det ta lite längre tid.

Skall du blanda med något så är det organiskt material. Kompost, torvmull, kogödsel, gräsklipp på sommaren och hopräfsade löv på hösten. Ju mer organiskt material desto bättre. Grus kan du också häva i om du har, men aldrig sand, det blandar sig med leran och blir nästan som betong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon