Jag har flera brudorkideer som har fått nåt som jag först trodde var sköldlöss men jag kan inte se nån levande krumelur ens med lupp. Men små upphöjda bruna prickar som det rinner socker ifrån kladdar ner hela fönsterbänken .Dom är lätta att pilla bort men kommer snart tillbaka Vad gör jag?
wolkenkrabber
23-03-2007, 17:37
Dom små bruna plupparna som detk ommer sockerväska ifrån kanske är sköldlössen?.. det låter som dom.. dom sitter fastsugna på stammar & blad
Ja det låter som att det skulle vara sköldlöss. De brukar inte riktigt se levande ut. Har du kollat på en sån brun plupp på båda sidorna? Jag tror man kanske kan se med lupp att de har ben då.
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2007, 19:56
Är det så mycket att det blir kladdigt på fönsterbrädan är de små plupparna med största sannolikhet sköldlöss, de är små i början man de blir större.
Man kan inte se benen lusen sitter under skölden och de är inte rörliga utan skölden sitter fastklistrad, det är bara när de är riktigt unga utan sköldar som de kan röra sig men då är de så små att man inte brukar se dem.
Tack alla ni som svarat. Jag var inte riktigt övertygad om att det var sköldlöss även om det var min första tanke när jag såg dom ,sen var dom väldigt lätta att pilla bort jag trodde att lössen skulle sitta fast hårdare .Men det är nog det ialla fall .Det är inte kul med ohyra .kan man ta rödsprit på dom, jag läste här på forumet om sprit och nåt medel som skulle ta död på dom innan dom sprider sig till alla mina växterjag får prova det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.