Lottiz
Jag vill verkligen ha lite kryddväxter, och funderar på att ha dessa i mina balkonglådor. Min undran till er duktiga odlare är om jag har någon chans att lyckas eller om växterna kommer att vantrivas direkt. Kanske är det något jag har glömt, eller något som bör bort?

2st balkonglådor, ö-sö läge, mycket vindskyddat, ljust men inte mycket direkt sol, planerar mycket god dränering

* Lavendel
* Oregano
* Dragon
* Timjan
* Persilja
* Dill
* Koriander
* Gräslök
* (ev. Citronmeliss)

För att minska risken att misslyckas tänkte jag köpa färdiga plantor från plantskola. Kommer det att gå bra?

ps. När rekommenderar ni inköp/utplantering av detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver nog någon balkonglåda till, det låter lite mycket till bara 2 balkonglådor. Det som jag inte tror funkar så bra i balkonglåda är dill testa det istället i en stor kruka och dillen får varken torka ut eller övervattnas den är ganska kinkig.

Är det bladen du ska skörda på koriandern är det nog bäst att köpa frön för då måste man så nya plantor med jämna mellanrum den går upp i blom och sätter frö och då blir det inte några nya blad.

Annars brukar det funka utmärkt att ha kryddor i balkonglådor, du kan köpa då din lokala plantskola har sina kryddväxter utomhus dygnet runt.
Lottiz
Tack för ditt svar, det var verkligen hjälpsamt!

Jag la till dill och gräslök för att vi på landet hade dessa som "goda ogräs" och trodde att det skulle vara väldigt lätt. Då tror jag nog att jag avstår från dillen helt och ser om jag blir sugen på det till nästa år istället.

Kan man inte knipsa bort alla blomknoppar på koriandern och få den att hålla sig längre? Annars tror jag nog ändå att jag kör på en färdig planta och ser hur mycket man hade velat ha till ett annat år. Sen jag flyttade till lägenhet och balkong har växter varit emot mig och alla frösådder har misslyckats, och jag tänkte slippa fler besvikelser i år.

Låter det mycket även om jag bara har en planta av varje sort? I så fall tar jag nog bort 2-3 sorter. Dill, dragon och citronmeliss kan jag strunta i så kanske det blir mer lagom. Om resten skulle växa mycket kan jag alltid flytta undan någon planta till kruka sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det brukar inte funka att knipsa bort blommorna på koriandern när plantan är redo att blomma gör den allt den kan för att blomma och bilda frö.

Om du har normalstora svenska balkonglådor beräkna ca 3-4 plantor per balkonglåda. Det finns balkonglådor med vattenreservoar att köpa som underlättar skötseln under sommaren jag köpte mina billigt på Lidl när de hade ryckare, de var inte riktigt samma storlek som de andra men de gick ner i de gamla hållarna och det är skönt att inte behöva vattna varje dag.

Vilka kryddor som passar beror på vilka du tänker använda, jag gillar basilika och rosmarin så de har jag lätttillgängliga i krukor, balkonglådor etc. Basilika kan dock inte planteras ut förren det är varmt ute de gillar inte när det blir kyligt de villgärna ha runt +12-15 åtminstone.

Såhär ser 5 plantor basilika ut i en balkonglåda som är av något större modell än de vanliga svenska men det blev något trångt framåt sommaren i balkonglådan.
Lottiz
Den lådan du har ser ju jätteliten ut, om än väldigt snygg. De jag hade tittat ut på blomsterlandet var inte alls så fina, men 120cm långa. Kanske är det inte så bra lådor jag tänkte köpa... Nu tror jag att det får bli en sväng ut på plantagen istället o så får jag se om de inte har lite snyggare lådor, är de korta kan jag gärna ta tre istället. Balkongen är 360cm och jag ville få ganska mycket täckt, så är de så små vill jag nog ha fler.

Om jag köper lådor och växter samtidigt ser jag nog på ett ungefär hur mycket det blir, jag vet ju att det växer (förhoppningsvis!). Sen är det nog bättre att ta för få först och sedan kanske peta ner några fröer eller försöka få upp basilika att stoppa i senare.

Jag plockade ut de sorter som jag gillar att använda i mat, basilika är härligt men fanns inte som plantor och därför avstod jag. Men det är ju väldigt gott och ser så vackert ut i din fina låda!

Du skriver att lådan har vattenreservoar, är det "fatet" under då? Det blir inte för blött för kryddväxter? Annars var det ju väldigt smart!
Åsa, mälardalen zon 2
Lådan på bilden är större än vad den ser ut, plantorna som är längst åt sidorna är runt 30-35cm höga och plantan i mitten är en basilika med blad på runt 7-9 cm och lådan är mycket djupare än vanliga svenska lådor så det går åt mycket mera jord. Basilika vill ha fuktig jord hela tiden de gillar inte att torka ut så stor jordvolym är bättre än liten för en liten mängd jord torkar ut för snabbt. Denna hade jag förra året i uterummet.

De balkonglådor jag har med vattenreservoar är vita och sitter under köksfönstren och fungerar ungefär som de självvattnande krukorna man ofta har inomhus det finns en behållare längst ner i lådan som rymmer några liter vatten, det är en perforerad skiva mellan jorden och behållaren. Det finns som ett rör på sidan där man kan hälla vatten direkt i behållaren samt det finns en liten orange pinne som hoppar upp när behållaren är full. Det finns små hål lite högre upp som det kan rinna ut vatten genom så det kan aldrig bli vatten ända upp till kanten i balkonglådan. Det är mycket viktigt vad man än odlar att se till så det finns hål så överflödigt vatten kan rinna bort ifall det ex. blir en vecka med ihållande regn.

Jag har sett andra sorter med vattenreservoar i Hammarplast på butiker som ex. Bauhaus

När det gäller väldränerat för kryddväxter är det ofta menat när man odlar i marken ute, för många kryddväxter övervintrar inte om det är för blött i marken. En växt som sitter i begränsad jordmängd och som man skördar från behöver mera vatten och näring än de som sitter i jorden.

Jag hade fuchsior i de självvattnande balkonglådorna förra året om man tittar mycket noga till vänster kan man se den lilla orange pinnen.

noora
När det gäller koriander har jag sett att det ska finnas bladkoriander som inte går i blom så lätt.

Dill kan man odla på balkongen utan några större problem egentligen, men sätt den i en egen kruka och välj gärna en kruka med vattenreservoar eftersom dill behöver mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon