Lådan på bilden är större än vad den ser ut, plantorna som är längst åt sidorna är runt 30-35cm höga och plantan i mitten är en basilika med blad på runt 7-9 cm och lådan är mycket djupare än vanliga svenska lådor så det går åt mycket mera jord. Basilika vill ha fuktig jord hela tiden de gillar inte att torka ut så stor jordvolym är bättre än liten för en liten mängd jord torkar ut för snabbt. Denna hade jag förra året i uterummet.
De balkonglådor jag har med vattenreservoar är vita och sitter under köksfönstren och fungerar ungefär som de självvattnande krukorna man ofta har inomhus det finns en behållare längst ner i lådan som rymmer några liter vatten, det är en perforerad skiva mellan jorden och behållaren. Det finns som ett rör på sidan där man kan hälla vatten direkt i behållaren samt det finns en liten orange pinne som hoppar upp när behållaren är full. Det finns små hål lite högre upp som det kan rinna ut vatten genom så det kan aldrig bli vatten ända upp till kanten i balkonglådan. Det är mycket viktigt vad man än odlar att se till så det finns hål så överflödigt vatten kan rinna bort ifall det ex. blir en vecka med ihållande regn.
Jag har sett andra sorter med vattenreservoar i Hammarplast på butiker som ex. Bauhaus
När det gäller väldränerat för kryddväxter är det ofta menat när man odlar i marken ute, för många kryddväxter övervintrar inte om det är för blött i marken. En växt som sitter i begränsad jordmängd och som man skördar från behöver mera vatten och näring än de som sitter i jorden.
Jag hade fuchsior i de självvattnande balkonglådorna förra året om man tittar mycket noga till vänster kan man se den lilla orange pinnen.