Full version: Uppätna blad
rosita
Tog fram min övervintrade stora pelargon i dag, den står i en stor kruka tillsammans med 2 andra växter. Tog ut den i dagsljuset för att se ordentligt när jag skulle klippa ner den. (Den har stått i förrådet med extraljus) Flera av bladen var delvis uppätna av någonting, sökte efter odjuret, men hittade inget. Det syntes inget på de andra växterna. Är det någon här som vet om det finns nån kännd sabotör som älskar pelargonblad?
hogsatra
Det kan vara tveskärt. Lägg en i hoprullad tidning i närheten på kvällen och kolla den sedan på morgonen.
MVH Carina
Eva i Skåne
Är det tuggat längs kanterna på bladen så gissar jag på nån larv. Titta på undersidan av bladen, längs bladnerverna eller oftast längst ute i den tuggade bladkanten om där inte sitter en lite tunn larv.
I början är de verkligen små och tunna, bara några mm, men dom äter upp sig... crying.gif

Ha ha, det ser roligt ut i text, dom äter upp sig crazy.gif Dom äter sig stora och feta av pelargonblad alltså sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon