jakob
Hej alla ,, åh vad jag lär mig mycket här varje dag thanks.gif för en go sida!
Nu undrar jag mina vaxklockor har sprungit i höjden ,,kanske sått dem för tidigt,,
Jag minns att någon som hade köpt hus nyligen med ett mega häftigt växthus .
confused.gif , hon eller han hade fina vaxklockor i sitt album,, dom hade liksom grenat sig,,hur får man dem så fina?
Nu undrar jag när jag omskolar dem ska jag sänka dem, plantera dem med hela stamen under jorden eller inte hela en större del,,eller det tål de inte, jag brukar göra det med mina tomater och då grovnar de och grenar sig,, någon som vet om vaxklockan fixar det?

[attachment=673:stor_vax...mars__07.JPG] de är tre gånger så långa idag.

undrar med hur fixar man snygg signatur här?

med jordiga ( håller på att omskola mina små brudslöjor) glada hälsningar Jakob
ewa zon 3
Om det det är stor vaxblomma - Cerinthe major du menar så kan du kan lungt plantera dom djupare men jag undrar hur du har det med extrabelysning. Anledningen till att de blir så långbenta tyder på för lite ljus

De kommer att grena sig själva när de blir större

/Ewa
kerstin z5-6
och de har väl fler blad än två nu -har du extrabelysning ?
jakob
Hej , Cerinthe Major var det den hette jo!:shy:Usch jo jag är en mycket förrvirrad nybörjar odlare, nej extra belysning confused.gif , ska de ha de i uterummet står de, där är jätte ljust ,, ska jag ha belysning där ute med, de frösådderna jag har inne har det. Har inte fattat det. Under fina dagar bär jag ut dem under fiberduk, fick stå inne i veckan pga stormigt väder då stod de i ute rummet ett glasat rätt ljust rum, men kanske räcker inte ljuset där,, för de sprätte på de senaste veckan i längd alltså, Ni är som ett levande lexikon ,, yes.gif jag tackar om jag sänker dem vid omskolning och fixar lampa i uterummet,, confused.gif (hur många timmar 8 eller dygnet runt)så kanske de blir bra ,
Men ute dag tid är väl ok? Eller ska jag sätta dem i fönstert inne med lampa, för de har bara två blad ,,kanske skulle haft mer , jag sådde dem 24 februari?

jag ska ut lite nu och gräva upp en massa perenner för att göra plats för stor grävning ,, för jag har yahoo.gif ju äntligen fått ihop till mitt växthus ,,så jag tittar in här ikväll för och se om det är ngt svar
ha en go odlar dag!

Jakob i zon1
kerstin z5-6
Frösådder som ettåringar gror bäst varmt och ljust -dvs under rören -så i byttor ,inte en o en -så får du bättre plats under rören -ditt glasade rum passar därefter utmärkt -när de fått tre fyra riktiga blad bär ut dem dit -fiberduk ev i lager skyddar -du behöver inte bära ut o in ( Om det håller sigöver +5 där vill säga ) blomma.gif
Skola om dem där i krukor en och en

Du behöver inte lampa i uterummet alltså -avhärda ettåringar utomhus nu ger en lång tid av bärande ...
Syftet med avhärdning ute är ju (om man inte har både plats och ljusbrist ) att man ska kunna plantera växterna ute inom 10 -14 dagar ..
Penseer är mer köldtåliga än annat EFTER avhärdning och kkan vänjas att vara ute tidigare
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon