Susanna
Jag tänkte beställa ett växthus i veckan, har kollat både på Classicum och Willab men har nog bestämt mig för Willabs Euro-Serra. Tänkte någonstans runt 18-23 kvm i storlek. EuroSerra finns ju i olika bredder och jag har ingen aning om vilken som är bäst....Vad säger ni som har växthus?

3x7 meter blir ju väldigt avlångt men det är ändå kanske lättare än ett som är 4x5? Vad gör man med ytan i mitten på ett kvadratiskt? Är det bätte med en lååång långsida? Det skiljer ju en hel del i pris också. Är det kvadratiska huset värd en högre kostnad?

Usch så många men ändå trevliga beslut!
kerstin z5-6
Brett och långt smile.gif .. Bredden är guld när man odlar kan ha breda odlingsbänkar osv .. mitt är 20 kvm
Katti med torpet
Skall du först och främst odla skulle jag satsa på ett lång-smalt, betydligt lättare att utnyttna ytan maximalt.
Det kvadratiska huset är nog kanske bättre om man prioriterar att växthuset ska fungera som uterum med sittgrupp och dyl, då kan nog det långsmala kännas lite trångt.
kollba
Jag skulle nog satsat på 4x5 m.
Det jag köpt är 3x3 m och då planerar jag att odla inte bara på sidorna utan också i mitten. Det blir trångt men jag tänker försöka.
I ett 4 m brett hus kan du ha 2 gångar på 80 cm, 2 odlingsytor längs sidorna och en i mitten utan större problem. I ett 3x7 m hus kan du knappast odla i mitten.
Sen är det som Katti säger: Vill du ha växthuset även till att koppla av och sitta i så är 4 meter klart bättre.
20 kvadrat... Nu blir jag avundsjuk... ranting.gif wink.gif
kerstin z5-6
javisst kan det bero på vad man vill odla -nu är ju jag en obssesivt impulsiv frösåddsgalen människa -så när jag säger odlingsbänkar menar jag INTE tomatlådor utan bänkar för perennflak -två på bredden -massor på längden .. coolgleam.gif

Ja ni fattar ...
innocent.gif

sen är det ju alltid trevligt med en Martinihylla naughty.gif
och en bekväm stol
eller två ..

Ditt är säkert fint Kollba smile.gif när får man se det ?
Susanna
Växthuset är främst tänkt för odling. särkilt av Kerstins favoritsaker: tomater, meloner, aubergine, chili etc laugh.gif Men det skulle ju vara trevligt men ett litet bord och en bekväm stol så att man kan titta på natthimlen där! Så mycket förodling blir det nog inte, på vintern och våren befinner jag mig 65 mil från växthuset....

Problemet är egentligen prisskillnaden. Ett växthus med måtten 3,09x7,53 kostar drygt 25.000, behåller man samma antal kvadratmeter men ändrar formen till 3,80x6,04 stiger priset till 32.000 och vill man ha samma yta men med måtten 4,57x5,30 så kostar det 34.000.....Är formen värd så mycket mer pengar?

Jag lutar nog åt det långsmala, det är kanske som Katti säger, man kan nyttja ytan maximalt. Och vem vet, kanske blir det plats för perennflak också en vacker dag! (Verkar bara så svårt - alla dessa sorter att välja mellan och hur tusan kombinerar man en rabatt så att den blir fin???? confused.gif )

Tänkte jag skulle vara lite smart och beställa innan den 28 mars, då får man en förhöjning på 20 cm utan prisskillnad!
kerstin z5-6
whist.gif nog smyger nån perenn in där ...
Susanna
coolgleam.gif
uno
CITAT (Susanna @ 24-03-2007, 10:20) *
Växthuset är främst tänkt för odling. särkilt av Kerstins favoritsaker: tomater, meloner, aubergine, chili etc laugh.gif Men det skulle ju vara trevligt men ett litet bord och en bekväm stol så att man kan titta på natthimlen där! Så mycket förodling blir det nog inte, på vintern och våren befinner jag mig 65 mil från växthuset....

Problemet är egentligen prisskillnaden. Ett växthus med måtten 3,09x7,53 kostar drygt 25.000, behåller man samma antal kvadratmeter men ändrar formen till 3,80x6,04 stiger priset till 32.000 och vill man ha samma yta men med måtten 4,57x5,30 så kostar det 34.000.....Är formen värd så mycket mer pengar?

Jag lutar nog åt det långsmala, det är kanske som Katti säger, man kan nyttja ytan maximalt. Och vem vet, kanske blir det plats för perennflak också en vacker dag! (Verkar bara så svårt - alla dessa sorter att välja mellan och hur tusan kombinerar man en rabatt så att den blir fin???? confused.gif )

Tänkte jag skulle vara lite smart och beställa innan den 28 mars, då får man en förhöjning på 20 cm utan prisskillnad!

Lägg till de 7.000:- och få 380 cm. Jag har ett Clasicum Helios 384 cm brett. Underbart med den bredden. Du skall ha växthuset i många år. 7.000:- dividerat med 15 år knappt 500:- per år.
kerstin z5-6
Håller med UNO .. smile.gifsmile.gif
Susanna
Jag följde era råd!

Nu är det beställt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon