Full version: jätteslide
ZaraP
Gokväll!
Visste inte om jag vågade skriva detta i ""Prydnadsväxter" för då får
jag väl hela forumfolket efter mig?! whistling.gif
Har fått en rotbit av jätteslide/parkslide eller va den nu kallas av en
trädgårdskompis. Blev lite snopen eftersom den är så omtalad att va
så hemsk... ohmy.gif Men hon sa att det blir en jättekul plats för barnen att
busa kring, hon har sin på gräsmattan och klipper runt om med
gräsklipparen så där stannar den....
Vaa... va säger ni?? Vågar jag de?? Jag tycker den verkar ganska häftig!!
g.gif dunno.gif cool.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker dom är jätte snygga , jag har med min i gräsmattan så gräsklipparen tar runt om och min är planterad direkt i jorden annars så kan man ju stänga in den i en hink i marken
ZaraP
åh tack puh, då va jag inte såå illa ute med min smak!! crazy.gif laugh.gif
Men undrar...fröar dom inte av sig då? blink.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet inte om den fröar av sig men den sprider sig med nåt . jag vet bara att det blir stora stora buskar med tjocka rör som håller allt uppe . men fina fina är dom tycker jag . ett tips är ju så fall att plantera dom i en stor kruka utan hål , och om dom fröar av sig så får man klippa veck blommorna
ZaraP
Hmm jaa men utan hål, överskottsvatten då? Tänkte om man
kan gräva ner en stor plasthink och sätta dom i... men utan
hål? confused.gif Fast hon påstår ju de räcker att köra runt med
klipparn, behövs ingen hink i jorden... men klippa av blommorna
kommer jag göra! yes.gif
Gossen Ruda
Jag har aldrig hört talas om att den fröar av sig. Däremot sprider den sig med underjordiska skott. Hur långt från moderplantan dom kan sträcka sig så småningom vet jag inte men förmodligen flera/många meter. Nedåt växer den halvvägs till Kina. Snart har jag lyckats befria sommarstugan från den sista plantan, det har gått åt mycket Roundup.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ZaraP @ 23-03-2007, 20:50) *
Hmm jaa men utan hål, överskottsvatten då? Tänkte om man
kan gräva ner en stor plasthink och sätta dom i... men utan
hål? confused.gif Fast hon påstår ju de räcker att köra runt med
klipparn, behövs ingen hink i jorden... men klippa av blommorna
kommer jag göra! yes.gif

köp stor kruka så fall den klara både sträng torka och vattensjuk mark , jag gav inte min nåt vatten i somras och den stod pall i torkan å hettan som gick upp till otroliga heta grader i fritt väst läge . den klarade att frosten knäppte vad där va av blad , den fick sig en ordentlig kyss av den första frosten då den va i full aktivitet än .

CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2007, 20:51) *
Jag har aldrig hört talas om att den fröar av sig. Däremot sprider den sig med underjordiska skott. Hur långt från moderplantan dom kan sträcka sig så småningom vet jag inte men förmodligen flera/många meter. Nedåt växer den halvvägs till Kina. Snart har jag lyckats befria sommarstugan från den sista plantan, det har gått åt mycket Roundup.

jag vet inte heller hur mycket skotten sprider sig , min planta är liten än .
noora
Vi har en mitt i en bit gräsmatta, den stannar snällt där och jag har ännu inte hittat några skott i den närliggande rabatten (c:a en meter ifrån). Vi har även lite i en rabatt nära vägkanten. Där kommer vi inte åt att göra så mycket åt den, så den växer väl näst intill fritt där. Det största avståndet jag har sett mellan skott där är strax över en meter. Om man är rädd att den ska fröså sig kan man hugga ner den innan fröerna mognat eftersom den ändå kommer att vissna ner på vintern, fast jag tycker att den är ganska snygg när den står kvar på vintern också om det inte kommer så mycket snö att den knäcks.

Aggressiviteten kan i och för sig bero på vilken sort man har. Det finns parkslide och jätteslide, det är olika växter (men närbesläktade) och är olika aggressiva i spridning vad jag har förstått. Jag tror att den vi har är parkslide.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon