niklaswik
Sådde några suckulentfrön (Pachypodium saundersii för att vara exakt men det är inte intressant i det här fallet) häromdagen och sen åkte jag och jobbade 2 dagar. Under tiden stod krukorna med frön i ett sånt "minidrivhus" av plast som finns i många blomaffärer med locket på. Som ett brev på posten kom möglet, varje frö hade blivit en liten "hårboll".

Jag köpte Bröderna Nelsons "Rent mot bladmögel" som är "mot mjöldagg, bladmögel och andra svampsjukdomar", tyckte det lät som nåt som borde passa bra, tänkte jag rätt eller?

Har ni några andra tips på vad jag kan använda för att slippa möglande fröer, i förebyggande syfte alltså? Kanske går bra att spraya sånt där direkt när jag sår? Isåfall, behöver det "fyllas på" så småningom?

Så många frågor, så få svar... confused.gif

Hoppas jag får några svar i alla fall! help.gif
kerstin z5-6
Man kan avända atamon -som man har vid sylt tillverkning -men bäst är att helt enkelt lufta .. trådmöglet gör ingen större åverkan på frön ..
Katti med torpet
Vad har du sått i för krukor? Jag har dåliga erfarenheter av de där bruna pappkrukorna man kan köpa. Det blir ofelbart div svamp och mögelpåväxt i jorden när jag har sådana krukor. Nu tror jag inte att det gör så väldigt mycket men inte ser det trevligt ut. Hedanefter kommer jag att hålla mig till enbart plastkrukor.
niklaswik
Okej, puh tack. smile.gif Jag upptäckte nyss att jag dumt nog sådde alla frön jag hade av den sorten så det vore inget vidare kul om dom skulle ha blivit mördade av det där möglet.

De gör alltså ingen skada alls?

Förresten sådde jag i såna där små 7cm fyrkantiga plastkrukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon