Full version: Pionrabatt?
Olivia
Har verkligen fastnat för alla dessa fantastiska pioner som finns, och är nu sugen på att skapa mig en egen pionrabatt. Men självklart uppstår lite frågor... Är de känsliga för torka? Marken är väl dränerad där jag tänkt mig att ha rabatten, och det kan bli väldigt torrt om det blir en värmebölja, och jag vill helst inte hålla på och vattna en massa. Jag såg att odla-butiken hade ett erbjudande på pionknölar, men om jag köper dem nu, kan jag plantera dem till hösten, eller bör de i jorden så snart som möjligt? Jag tänkte annars göra själva rabatten nu i vår, men plantera till hösten (vilket jag läst i någon tidning är att föredra). Är det svårt att få tag på pioner, om man nu inte vill köpa krukodlade? Är inte alls kunnig inom detta område.

En fråga till... Hur tätt ska de planteras? De blir ju rätt stora när de växer till sig, och jag lär ju räkna ut hur många jag får plats med på ett ungefär. Tar gärna emot tips på bra kombinationer, det är ju trevligt om blomningen sprids ut lite.
kerstin z5-6
De är krukodlade -du kan plantera dem så fort rabatten är klar
Se till att du har relativt hög mullhalt i jorden dvs blanda i torv , barkmull o liknade samt komposterad kogödsel på påse -då blir jorden mer vattenhållande
En fullstor pion vill ha 50 -70 cm utrymme , ibland mer
Sätt dem på samma djup som de är i krukan , inte djupare
De flesta pioner säljs krukodlade ?
Eva 33c
Pionerna du får från Odla kommer som rotknölar. Så plantera dem i kruka så fort du får dem. Och placera dem svalt. Ljus måste de ha så fort de skutit blad. Bäst är förstås att ha krukan ute, men lite beoende på var du bor så får du nog skydda den mot alltför låga temperaturer. Själv brukar jag ställa såna här krukor i växthuset där jag kan hålla frostfritt. Pioner är visserligen urhärdiga men en liten kruka erbjuder ju inte samma miljö som markplantering.
Jag har köpt många pioner på det här sättet och det fungerar jättebra. Men de krukodlade som du kan köpa på plantskolorna i vår är större från början och kommer att blomma fortare. Kostar förstår också mer men det kan det ju vara värt.

(fast det ena utesluter ju inte det andra....)
olgak
Det låter som en superidé med en pionrabatt! De är inte känsliga för torka, när de etablerat sig tål de faktiskt en hel del torka. Jag såg förra året i Allt om Trädgård en rund pionrabatt, med blå kantnepeta runt kanten. Det var otroligt fint. Har sedan dess önskat mig en sådan, men det får vara så länge som jag bor här där alla rabatter är fyrkantinga...Jag har köpt krukodlade pioner från hortogreen till riktigt bra priser. De har några sorter att välja på i alla fall. Lycka till!
solan_2
Hej!
Så här har jag mina pioner just nu! har flyttat dem några ggr.
Vattnar dem aldrig vill inte skämma bort dem. Dom tar den fukt som
dom behöver i marken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon