malin72
nu kliar det i fingrana här.......vill omskola men det verkar gå segt nu...allt gror fint nu av det som är inne, snabbt kommer det upp men.... g.gif vissa som tex sköldpaddsörten växer bara på "bredden" och dom 2 riktiga bladen blir stora men sen står dom still i höjden -cry-.gif
jag vill ju börja fixa med dom ju whist.gif
jenniepennie
Men... kan man inte omskola så fort de är hanterbara?
Magdis
Jag omskolade Mariaklocka nyss. De stod så tätt i såkrukan att man inte såg hur många det var ens....måååånga var det! Jag tog vara på och omskolade 14 stycken som var stora o hade långa rötter och sen räknade jag till hela 21 stycken som jag kastade!! ohmy.gif wub.gif

Jag har två såkrukor till med Mariaklocka o det är nog ungefär lika många i dem.

Hur vattnar ni efter att ni omskolat? Det får väl inte bli för blött? Vattna underifrån eller bara spraya lite runtom, det är frågan.... confused.gif Å ena sidan vill man väl slamma till jorden kring rötterna men å andra sidan är det risk för rothalsröta. Inte lätt.

Hur många ex. av varje sort sparar ni? Om ni har en massa olika sorters perenner o får en massa av varje, sparar ni alla?
malin72
mm bra frågor vi får hoppas på svar imorrn då tummenupp.gif

jag ska försöka att spara det jag kan i mån om plats whist.gif hoppas på värme snart så dom kan skolas om och ställas skyddat ute för att senare kunna vara med på försäljningen men STA blush.gif uj uj sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Vattning :
Det är en kapitel för sig -tillslut får man fingertoppskänslan , men det tar lite sådder innan man lär sig det

Sådder : Vattna den ännu inte sådda jorden så den känns som en väl genomfuktad tvättsvamp
så fröna -spraya ev fast små ytliga frö med sprayflaska -dra på plast -vädra kondens -skaka ev ner den om det ser torrt ut på ytan -behövs mer vatten, fin stil med sprayflaska, var vaksam på övervattning

Grodda frö -för inte torka , inte drunkna -vatten i spray ger bäst resultat om man är osäker

Skola om -fyll alla krukor med jord -vattna till samma känsla som ovan -plantera -vattna med kanna runt växten så den sitter bra -därefter avvakta tills det börjar vara torrt kring plantans närhet
är plantan liten och krukan ser stor ut , även om krukan bara är 9x9 -var försiktig till dess att plantan växer
man bör inte skola om plantor som endast har hjärtblad .. rtfm.gif

Därefter -vattna igenom jorden ordentligt med kanna, när det ser torrare ut, ställ bort sprayflaskan , nu räcker inte den -nu finns ingen risk för rotrötor eller annan såvida man inte dränker sina plant varje dag
Försiktighet endast bergvallmo och torrväxter kaktus sedum osv .. -grus kring rothals o kalla nätter gör mest lyckade resultat med meconopsis flirting.gif

Vad beträffar perennerna -som till stor del finansierar mina rosköp -skulle det inte falla mig in att slänga en enda en .. jag bredskolar dem i värsta fall till jag kommer ut i växthuset med rubbet ...
Magdis
Ja det är nog så att man måste skaffa sig fingertoppskänslan genom att prova sig fram. En del av de Mariaklockor jag skolade om igår har lagt sig ner på jordytan. sad.gif Stjälkarna är ju så tunna så de nästan är transparenta.
Helen i Piteå Zon 5
Dom repar sig nog på ett par dar, en del plantor måste bara 'hämta' sig lite smile.gif
malin72
ja jag fnular på...korard blomster som ha 2 stora fjuniga riktiga blad,en del elfenbensklockor som har 5 blad....men växer ihop med en massa smått -cry-.gif vitbolltistel som ha 3 blad utöver hjärtbladen....
aklejan har fått riktiga blad...kommer inte ens ihåg hur stora dom var förra året innan omkolning dunno.gif

sos.gif
kerstin z5-6
har de två eller fler blad utöver hjärtbladen går det att skola ut dem -men ofta är det lättare om de fått 4-5 blad ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon