Blå Cikoria
Hej!
Jag sådde rosenskäror härom veckan. De grodde så det bara blixtrade om det, och nu har jag en massa långa och gängliga skott (5cm-7cm) som jag inte vet hur jag ska hantera. Det är kanske 4-5 skott i vaje kruka (7x7x7cm), ibland mer.

Är det dags för omskolning? Hur gör man? Kan man lyfta upp de små skotten ur sin jord och sätta dem djupare ned i nya krukor med mera jord för att få dem mer stabila? Ska jag använda planteringsjord till det?

vänligen

BC
Gillan
Nu är nog inte jag rätt person att svara på din fråga, men jag får en känsla av att du kanske har varit lite väl tidigt ute? Men som sagt, jag vet inte. Jag hade nog gjort som du själv föreslår. Planterat dem mycket djupare, samt sett till att de får tillräckligt med ljus ( i form av lysrör tex). Du kommer att få fler och bättre svar när folket här har vaknat tummenupp.gif . Vad det gäller jorden brukar i alla fall jag gå över till vanlig planteringsjord när jag skolar om.
Blå Cikoria
Njae... jag följde instruktionerna på påsen, med sådd från mars och framåt... Jag kanske har gjort något annat fel... confused.gif
Eva 33c
Håller med Gillan i allt! sleep.gif
Såråden på påsarna är oftast alldeles för generella. När man ska så beror ju på när man har så varmt att man kan plantera ut växterna. I mitt fall första veckan i juni. På min Rosenskärepåse står det också att man kan förkultivera i mars, men med tillägget att man då måste ha extrabelysning (tex lysrör) Har du det?
Rosenkäran växer fort, jag brukar förkultivera första veckan i maj och har också sått direkt. Direkt sådd ger dock lite sen blomning hos mig i zon 5.
Så det finns gott om tid för omsådd ifall du tycker att dina inte blir som du önskar.
Blå Cikoria
Tack, då får jag försöka att göra det bästa av situationen och plantera om de små liven... thanks.gif

BC
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon