Jag har en spaljé på min altan där det skulle passa utmärkt med klängros av något slag. Men då måste den naturligtvis planteras i kruka. Klarar klängrosor av detta eller skulle det passa bättre med något annat tror ni? Ge mig förslag! Om det inte funkar med klängrosor, vad rekommenderar ni istället? Jag vill att växten ska vara hög, 2-3 meter samt tät. Alla färger går bra utom rosa. Gärna blomning under stor del av sommaren. Vill inte ha Clematis eftersom jag har det på ett annat ställe. Funktionen med spaljen är att ge ett litet hörn av skugga, dock kommer växten att ha sol nästan hela dagen.
kerstin z5-6
24-03-2007, 11:58
Ja det går fint om du väljer en klängros avsedd att tåla minst z4 -täcker den mot vårsol vintertid och vattnar krukan tidigt -Välj i så fall en rejält djup och vid kruka
Ex Ilse Kron superior -vit
Jazz varmröd
Tack Kerstin!

Jag ska kolla upp dessa sorter. Kom på en annan sak... Det kanske skulle vara snyggt att blanda rosen med något. Spaljen är ju ganska bred så det finns gott om plats. Vad har ni för rekommendationer?
kerstin z5-6
24-03-2007, 13:45
De rosor du vill ha kommer att fylla både kruka o spalje fullständigt -till dess föreslår jag ettåriga klättrare i kruka
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-03-2007, 13:45)

De rosor du vill ha kommer att fylla både kruka o spalje fullständigt -till dess föreslår jag ettåriga klättrare i kruka

Okej! Då blir det ettåringar då! Tack!