Eva i Skåne
Grenarna på mitt viktoria-träd ser ut som de borde sitta i ett körsbärsträd tongue.gif . Det är ju ett jättejobb att gallra det unsure.gif . Ska det göras nu eller kan man vänta och hoppas på att det mesta blåser av wink.gif .
Visst har jag gallrat lite halvdant där jag kommit åt förr, men det har aldrig funnits så mycket fruktämne på det.
Är det efter det burit frukt det kan beskäras? Det finns så många höga grenar som vi ändå aldrig kommer åt att plocka från.
Trädet är 30-35 år.
Cilla
Vad kul med utsikt om så stor skörd! Plommonkompott som är så urgott.

Gallra nu så slipper trädet satsa på all energi till frukten, ni minskar brytskador i trädet pga tung frukt och så slipper ni mögelsvampen monilia på frukten också.

Och ja, det är efter skörden man beskär plommon. Men om det är grova grenar som växer på höjden är det bättre för trädets del att få behålla dem. Kapar man grovt förkortar man trädets livstid, och plommonträd blir inte så gamla.

Dessutom är det oftast de grenar som växer nederst i kronan som "går först", de har högst ålder och dör först. Då gäller det att ha lite på höjden kvar! Ju äldre de höga grenarna blir, desto mer kommer de att tyngas ned av all den frukt de burit. Och när de nedre grenarna en gång fallit eller dött eller beskurits, blir det lättare att ställa stegen vid trädet och plocka från de högre grenarna.
crille
brukar inte fruktträd gallra sig själva lite granna tror jag har läst något om det??
Anders zon III
NÅGOT kan de gallra sig själva, framförallt körsbär tycker jag mig se, men plommonet Victoria är ju känt för att vara FÖR rikbärande. Frukterna blir små och inte alls lika goda som om man gallrar. Dessutom knäcks grenarna lätt av tyngden.
Cilla
Detta är en egenskap hos Victoria som tyvärr sällan beskrivs när man köper trädet - att man i stort sett alltid måste kartgallra. Visserligen faller en del av frukten av sig själv, men trädet behåller så mycket frukt att grenar knäcks om de inte stagas.

Bäst är att gallra så tidigt som möjligt, innan frukten blir tung, växer tätt intill varandra, skuggar varandra, ger fäste för monilia och annan fruktsvamp. Gallrar man nu satsar trädet energin på de frukten man behåller.
Eva i Skåne
Jag ska gallra under veckan. Får väl ta en gren varje dag tongue.gif
Järfälla
Hur glest ska man gallra?? Om de växter "i klasar", dvs dikt mot varandra - räcker det om man tar bort varannan?

Jag vet inte vilken sorts plommon vi har, men mycket kart är det! Men vi har haft enorma skördar varje år, och de är urgoda ändå. Dock blir ju en del mögliga, vore trevligt att slippa.

(mörklilabruna, söta)
KURT
CITAT (Järfälla @ 17-06-2003, 15:53)
Hur glest ska man gallra?? Om de växter "i klasar", dvs dikt mot varandra - räcker det om man tar bort varannan?

Jag vet inte vilken sorts plommon vi har, men mycket kart är det! Men vi har haft enorma skördar varje år, och de är urgoda ändå. Dock blir ju en del mögliga, vore trevligt att slippa.

(mörklilabruna, söta)

I princip går det inte att ta bort alltför mycket! Även om de inte är i kontakt med varandra nu så kommer att bli det när de blir större.
Anders zon III
En näve fritt mellan småkarten - brukade man säga förr i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon