catlady
24-03-2007, 14:40
Såg att det satt några sniglar på undersidan av ena brunnslocket vid det nya huset. Hur avgör man om det är mördarsniglar eller "vanliga", och hur bekämpar man dem effektivt men ekologiskt? Och så undrar jag om man behöver oroa sig lika mycket för mördarsniglar i växthus och pallkragar som i trädgårdslandet?
Whiskuchi
24-03-2007, 15:57
Enda sättet att få veta art helt säkert, är att skicka in ett par sniglar "på analys". Jag minns tyvärr inte vart man kan skicka dem men vet att det nämnts tidigare här på forumet. Jag har ihjäl dem genom halshuggning, klipper huvudet av dem helt enkelt. Oerhört äckligt, men förmodligen det mest humana sättet...
Tyvärr hade jag lika många i pallkragarna som i resten av trädgården (hejdå salladen), växthuset var inte lika hårt angripet såvitt jag kunde se. Fast jag odlade inga snigeldelikatesser därinne heller, bara tomater.
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2007, 17:08
Här hittar du info om sniglar samt info om vart och hur du skickar in sniglar gratis för artbestämning.
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/sniglar.aspDet enda medel som finns är de där blå kornen som finns i flera märken ex. snigelfritt. Ofarligt för andra djur än sniglar dock inte godkänt inom kravodling för vi fick inte använda dem i tomatväxthuset för KRAV ev. kan vi få dispens för ölfällorna funkade inget vidare förra året och sniglarna verkade gilla melonerna som vi också hade därinne så de blev ju tuggade.
catlady
24-03-2007, 18:09
Det ser tyvärr ut som att det är mördarsniglar jag har...

Det blir till att bekämpa såfort jag får tillträde!
Bekämpnigen av sniglar blir bäst när man plockar dem för hand!
Annkina
26-03-2007, 07:56
JAg har inte så stort land som jag just planterar grönsaker i så förra året byggdes en ram av imregnerade brädor runt hela. På den häftades upp två koppartrådar med ca 1 cm mellanrum. Trådarna kopplades till ett bilbatteri. Hittade någon snigel i det landet, och många runt om. Så det måste hjälpt iaf.
Har för övrigt hittat och dödat en hel hög med mördarbebisar redan. BLir ett rejält snigelår känns det som. Usch.
gunnelö
04-04-2007, 11:46
Hej
Än har jag inte sett till någon snigel i år och njuter av att hålla på i trädgården utan att behöva se dem överallt. Men snart lär de vara här, något annat förväntar jag mig inte.
Jag har en liten teori, undrar vad ni tror om den. Jag brukar kapa sniglarna med spaden men sedan lämna dem kvar där de ligger. Gör jag det innan jag går in på kvällen brukar de vara borta på morgonen. Det händer också att jag ser att det samlas andra sniglar som äter på den döde och då passar jag på att ta dem med.
Jag tänker så här: Det är bättre att de äter varandra än mina växter och är de mätta kanske de låter dem vara. Att det skulle bli fler sniglar av detta tror jag inte eftersom tillgången på föda i trädgården är god, det finns alltid något att äta. De äter ju i stort sett allting om det läckraste tar slut.
Vad tror ni?
Gunnel Ö
PS Jag har dubbla pallkragar på varandra. det är inget hinder för sniglarna!
pilgrim
04-04-2007, 18:58
Förra året hade vi besök av en snigel som kom in genom dörren...

De klarar allt! Har hittat årets första snigel under en gammal kruka i trädgården. Tror också på teorin om att döda en och tillbaka och hacka de andra. De gillar verkligen att mumsa på varandra...
ingrid fuxwall
04-04-2007, 21:16
Vi har så torrt att vi hittills inte hittat några, men de kommer säkert.
Min erfarenhet är att håller man rent på vår och försommar blir det lite färre senare. Har än inte testat något preparat utan klipper dem och går man flera rundor brukar man kunna hitta flera runt de man klippte första rundan.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.