Full version: Bra trädgårdsbok?
jennypenny
Hej!
De trädgårdsböcker jag har utgår oftast ifrån att man har en från början välskött trädgård eller ingen trädgård alls. Min trädgård var nog välskött från början men då min mans farföräldrar blev gamla och skröpliga fick trädgården mer eller mindre förfalla. Jag skulle gärna vilja ha tips på bra böcker om hur man kan ta hand om en gammal trädgård som har fått leva sitt eget liv ett tag.
olgak
Jag rekommenderar alltid Karin Berglunds Din trädgård. Den är jättebra för alla, och jag har för mig att hon t o m har ett avsnitt om igenväxta trädgårdar smile.gif. Detr är i alla fall en bra grundbok med bra, RIKTIGA råd - det är som Anna Bergenströms kokböcker, men för trädgård! Den finns på rean nu. Sen kan du alltid komma hit och fråga massor, massor.
jennypenny
Jag har den boken men det finns visst en senare upplaga. Min är från 1996 den senare är från 1999. Är det någon som vet vad som skiljer de olika upplagorna åt? Jag kan nämligen inte urskilja någon speciell del om igenväxta trädgårdar.
anna_rispan
hmm, jag har tydligen den från 1996.
men är det buskar o träd som blivit inväxta o du vill ha dem kvar så gäller det väl att börja med att ge dem livsutrymme igen. o när det gäller att beskära att bara börja med det som är dött eller skadat.

men det kanske dyker upp tips om böcker.

Lycka till med trädgården.
Margith
Om ditt hus är gammalt rekommenderar jag den här boken:

Gömda växter i glömda trädgårdar, W&W 1988

Boken går tyvärr inte att köpa, men du kan låna den på biblioteket.

Är trädgården lite yngre skulle jag vilja föreslå "Claras trädgård"
En lättläst, trevlig bok om trädgårdens vedermödor (och glädjämnen) Dessutom fanns den boken på rean iår biggrin.gif
Fågelvägen
Christina Ilminge har skrivit Bevara och sköta en gammal trädgård (2002). "Standardverket inom sitt område" enligt förlaget Prisma.
I den hittar du säkert hjälp med att identifiera och ta vara på de klassiska växterna. Och återuppliva den gamla trädgårdens själ!

Så klok du är som vill ta hand om, inte genast rensa bort och göra om. Lycka till!
Helen i Skåne
Jag rekommenderar också Bevara och sköta en gammal trädgård! Kanonbok som gjorde det enklare när jag skulle väla växter till vår lilla täppa och också att förstå varför det fanns vissa växter och annat. Mycket intressant bok!
Säger som ovanstående, kanonbra att du tar det lugnt, det kan finnas SKATTER där som inte går att få tag på idag. Vänta gärna ett år för att se vad som dyker upp de olika årstiderna och ta bara bort sådant som du vet säkert är ogräs. Jag blir nästan lite avundsjuk. I vår gamla trädgård var allt borttaget och jag har tvärt om försökt att återskapa med den tidens växter men på ett modernt sätt. Då var boken guld värd. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon