Full version: odla nu?
Gacki
Mitt intresse för växter har just blivit väckt. Det började med att jag fick en jordgubbsplanta i present och nu vill jag fylla hela balkongen med blommor.

Jag skulle vilja sätta lite kryddor, ex timjan men vi har kommit så långt in i juni, så jag undrar är det försent att sätta ut ett frö på balkongen nu?
Skall jag välja att sätta den inne istället?

Finns det något som jag kan så vid denna tidpunkten och som kommer upp snabbt? (den ovanes bristande tålamod biggrin.gif)

Hjälp mig att få en grön och lummig balkong! Jag bor i södra västerbotten och min balkong har sol från klockan 12 till solen går ner.

Mvh/Gacki en stor novis.
Susanne i Linköping
Detta är bara min tredje säsong som odlare, men lite tips kan jag komma med:

Kryddor att skörda är OK att så nu, kanske inte slöisar som persilja och gräslök men t ex koriander, dill och rucola borde gå bra. Men varför inte fuska lite? Köp kryddgrönt i krukor i mataffären! Plantera den i en större kruka bums men nyp av skott och testa i matlagningen. Allt kanske inte tar sig men det gör inte så mycket om man hinner använda det mesta av plantan innan den vissnar.
Lisa
jag har testat flera gånger att plantera om kryddor jag köpt i mataffären, men de tar sig aldrig.

däremot så köpte jag nu småplantor av kryddor på Hortus i Nacka, de kommer jättefint och de var faktiskt billigare än mataffärskryddorna. några kryddor är dessutom svåra att fröså (tycker jag i alla fall), så att det är att rekommendera (timjan, gräslök tex).
Kajsa
Jag köper också kryddväxter i affären, Salvia 15 kr, har redan köpt flera
ibland överlever dom vintern. Har köpt Oregano och Citronmeliss, Basilika
på Ica, dom är jättefina under mina tomater.
Som sagt halva priset mot vad trädgårdsmästaren tar. wub.gif
silas
man brukar få bättre skörd på kryddorna som man köper på handelsträdgård el dyl (sticklingar kan man ofta få för ca 15, så det blir sällan dyrare heller) de flesta som man köper i mataffären är ju uppdragna för att ge EN skörd och sedan inget mer, så därför brukar de stanna av i växten rätt fort. enda undantaget jag hittat är rosmarin, som brukar säljas i lite större krukor, med ordentliga rötter (av okänd anledning)
Kajsa
Salvian kan bli hög och buskig, den klarar sig i flera år.
Bara tacka och ta emot!
Kattmatte
Ja, eller libbsticka som blir som en liten djungel i sig själv. Det är en riktig reslig rackare som passar jjjjjjääätttebra i klara soppor istället för persilja. Ge den en bautakruka så får du en grön 'ridå'. Snabbväxante bönor o liknande tror jag att du fortfarande hinner med om du sår dem snabbt nu...kanske. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon