Full version: Storseans
Sidor: 1, 2, 3, 4
zaaritha
Alla som redan anser att jag är galen--läs ej detta inlägg!
Var på s.k. "hälsomässa" i Skövde i dag. Med den kompis jag brukar vara med på dylikt.
Vi deltog i en storseans med mediet Pehr Trollsveden. Vi var ca 25-30 pers.
Han kom fram till mej o beskrev mitt i prick, min far. Som-bl.a. framförde meddelandet att "jag har massor av krukväxter runt mej i hemmet, men att jag slarvar med omplantering!.......................
Far var mycket intresserad av alla sorters växter; ute o inne.
Har deltagit i två seanser förut, m andra medier; då fick jag --klockrent--min moster, som tyckte jag skulle va mer sparsam!

Samt; min mor --som sa att jag fått ett hjärtformat blått smycke av henne, när jag konfirmerades!

Tja--vad säjer man?
Dessa medier känner inte mej, vet inget om mej..................
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle så gärna gå på så en storseans. Men har ingen som går med och ensam vågar jag inte.

Och så vet ja inte när och var

Elisabeth
zaaritha
Kolla tidningar ! Var bor du?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Göteborg
Gossen Ruda
Ojdå, den här lilla tråden har jag missat. Du är inte galen zaaritha, bara grundlurad. Dvs om mediet på något sätt kunde veta i förväg vilka som skulle komma. Får man lite tid på sig att kolla med folkbokföringen och intervjua din omgivning så är det inga problem att snoka upp en massa saker. Man kan tom ha "medbrottslingar" som står för snokandet. Sen är det bara att memorera uppgifterna. Om du däremot hipp som happ ramlade in på en seans är det mer svårförklarligt. Kostade det någonting? Dum fråga förresten, hur mycket fick du betala?
mamamaggan
Har också varit på både storseans och privat sittning med medium. Om jag först vänder mig till Gossen Ruda så förstår jag din skepsis men såvitt jag vet så visste inte mediet vem som skulle komma varken till storseansen eller den privata. Fick aldrig uppge namn när jag beställde.

På storseansen upplevde jag att det som sas kunde stämma in på flera till att börja med men sedan blev det allt mer detaljerat. Hur och varför kan jag inte svara på och jag måste erkänna att jag är skeptisk även om detaljerna stämde.

Den privata sittningen var likadan men detaljerna var mer mitt i prick. Nu menar jag inte sådant som mediet kunde " gissa " sig till utan sådant som bara jag kan känna till , saker som jag bara tänkt. Man får inte säga något under hela tiden så någon vidare vägledning fick mediet inte.

Summan blir att jag i alla fall inte vet vad jag ska tro. Visst träffade han mitt i prick men jag är skeptisk i alla fall.
Netha
zaaritha... du är inte galen...bara grundlurad. sad.gif
Jag har en "nära" som gått 5 månaders utbildning till medium och nu håvar in storkovan på "osäkra".
H*n tycker inte alls det är bluff att ta tillfället iakt och fylla på bankkontot... Så länge efterfrågan finns kommer h*n att fortsätta.

Tänk efter... Varför skulle dina nära ta omväg via sk medium... istället för att kontakta dig direkt?
Ofta är också dessa medium Engelsktalande och då undrar man... hur kommer det sig att t.ex en mor/far som inte ens behärskade det språket...??????
Fenja
Zaaritha gör det du tycker är rätt, lyssna på de som ger de svar du behöver! Jag har exakt samma "uppenbarelseupplevelser" som du om detta. Självklart finns det något utöver oss "småttiga, stora i korken människor´, vare sig de kallar sig goda troende eller vad som helst! Värst är de "goda troende" som inte drar sig för en endaste lögn som helgar ändamålen!
Vill du orda mera om detta så maila mig, jag är inte intresserad av mera skit från de som roar sig att ösa det över somliga av oss!
Mvh Fenja

CITAT (Netha @ 28-03-2007, 22:17) *
zaaritha... du är inte galen...bara grundlurad. sad.gif
Jag har en "nära" som gått 5 månaders utbildning till medium och nu håvar in storkovan på "osäkra".
H*n tycker inte alls det är bluff att ta tillfället iakt och fylla på bankkontot... Så länge efterfrågan finns kommer h*n att fortsätta.
Tänk efter... Varför skulle dina nära ta omväg via sk medium... istället för att kontakta dig direkt?
Ofta är också dessa medium Engelsktalande och då undrar man... hur kommer det sig att t.ex en mor/far som inte ens behärskade det språket...??????

Det där säger väl det mesta om din "goda kristna" intelligens....
Mvh
Fenja
Piccante
Nej då ingen är galen.
Däremot ger jag inte mycket för den typen av verksamhet. Cold reading är ett begrepp som används i sådana sammanhang. Innebär i korthet att mediet frågar allmänna frågor tills han/hon ringat in ett lämpligt antal personer som har en avliden släkting t.ex. för att sedan gå in på mer specifika frågor fast väldigt allmänt formulerade.

Kan den avlidna vara en kvinna? då kommer nog hälften av de som hade en nyss avliden släkting nicka instämmande eller se berörda ut. tillslut har mediet isolerat några eller någon som anser sig ha en nyss avliden släkting som var kvinna och som blev gammal, eller åtminstone rätt gammal, eller äldre än de flesta andra i familjen och hade långt hår förutom när det var kortklippt, var blond fast kunde färga det ofta iofs, sågs ofta tillsammans med sin hund, som kunde ha varit en porslinshund i vardagsrummet iofs om kvinnan var allergisk mot hundar, och porslinhunden kan lika gärna vara en katt för det syns ju ändå dåligt. Kvinnan bodde dessutom i ett hus (vem gör inte det förresten?) och hade hon nu inte ett eget hus så bodde hon i lägenhet i ett hus, som var ljust? Eller kanske grått, eller brunt men det är ju oxå ljusare än kolsvart.

Tillslut så är det alltid någon som tycker det är väldigt fantastiskt att mediet har lyckats pricka in ungefär 50% rätt på beskrivningen av en nära släkting och är imponerad av uppvisningen. Av någon anledning så verkar personer oftare lägga märke till det som stämmer men selekterar ofta bort allt som är fel! Kanske för att många går dit med inställningen att de ska få reda på något och att mediet verkligen kan kontakta döda. Tror man på det från början så blir man kanske lite självblind och dessutom tagen av uppvisningen vilken brukar vara en välregisserad show.

Tv-programmet Bullshit med Penn& Teller på TV8 hade ett bra inslag om just cold reading och seanser, mycket sevärt.
Fenja
Jo du har SÅ rätt Magnus... men emellanåt så hamnar man i en annan situation, med en annan känsla och där det inte är allmänt vedertagna "spåerier" som stämmer... Innan man har varit där kanske man inte ska uttala sig fullt så kategoriskt....
Mvh
Fenja
Fenja
*dubellpostat*
mamamaggan
Markus , vet inte hur det går till på andra seanser men de jag varit på ( 3 stycken) har inte gått till som du beskriver. Mediet frågar aldrig något . Så att de kommer fram till saker den vägen kan du glömma. Har du varit på någon seans själv?
Fenja
CITAT (mamamaggan @ 28-03-2007, 23:27) *
Magnus , vet inte hur det går till på andra seanser men de jag varit på ( 3 stycken) har inte gått till som du beskriver. Mediet frågar aldrig något . Så att de kommer fram till saker den vägen kan du glömma. Har du varit på någon seans själv?

Känns lite som att: Den som själv har mest att dölja ropar på förstärkt polis...

Mvh
Fenja
mamamaggan
Fenja, vad menar du?
Fenja
Åh, jag tänker bara på att de som inte "tror" är de som är snabbat på att ropa på "lagens långa arm"... Alltså att förbjuda allt de inte förstår...
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 28-03-2007, 23:33) *
Känns lite som att: Den som själv har mest att dölja ropar på förstärkt polis...

Mvh
Fenja

sjunger med whist.gif

Medium och skattefifflarna går fria, de handlar aldrig bara för en tia,
och klasstillhörighet är en förmildrande omständighet... Bängen trålar

Ååååh Totta & Nationalen en oslagbar kombination som jag aldrig fick uppleva!
Fenja
Äh, det händer igen Markus H... och om du fattade hur RÖRDA vi gamla dinosaurer blir så skulle du känna ALL uppbackning!!
Fenja
Eleanor
Jag har varit på båda sortens seanser. Mycket skeptisk när jag första gången gick iväg. Min pappa hade gått bort ett år innan så jag var väldigt mottaglig. Den gången fick inte jag nån kontakt men blev så berörd av alla andra så det var tur att jag inte fick det! Gången därefter var på det viset att mediumet beskrev sin kontakt & frågade publiken om nån kunde känna igen sig i det....."en mormor, grått hår, kraftig, godmodig, ont i hjärtat..." etc. Jag blev så besviken (Olika medium!). Sen dröjde det ett tag & så i höstas var jag iväg på en seans med ett engelskt medium. Han gick direkt på den personen han skulle till & sa tex att "du har din syster i andevärlden, hon var lång & mörk & hade ett glatt sinne, hon har 2 barn, pojkar, hon jobbade med djur, hon hade plågor i magen just innan hon dog". Han kom också till mig & beskrev min pappa så helt otroligt!!! wub.gif
Jag behöver inte övertyga någon. Jag vet vad jag upplevde.
Fenja
Zaaritha, jag tycker att du ska välja vad som känns rätt för dig.... och så kan du maila de de du tycker skulle kunna ha något att tillföra... för allt handlar ju om TRO....
Mvh
Fenja
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2007, 22:04) *
Ojdå, den här lilla tråden har jag missat. Du är inte galen zaaritha, bara grundlurad. Dvs om mediet på något sätt kunde veta i förväg vilka som skulle komma. Får man lite tid på sig att kolla med folkbokföringen och intervjua din omgivning så är det inga problem att snoka upp en massa saker. Man kan tom ha "medbrottslingar" som står för snokandet. Sen är det bara att memorera uppgifterna. Om du däremot hipp som happ ramlade in på en seans är det mer svårförklarligt. Kostade det någonting? Dum fråga förresten, hur mycket fick du betala?

Åh så lugn den här tråden var tills Ruda hittade den. Tycker allvarligt att du ska hoppa över sånt du inte förstår dej på. rtfm.gif

Dom där 100% du vet. nono.gif

Fantastisk upplevelse zaaritha. kompiskram.gif
Gossen Ruda
Stygga mej, nu har jag stökat till en tråd igen. rolleyes.gif "Rubba inte mina cirklar" som den gamle greken sa. Förstår att dom som tror på seanser och medier inte gillar att man ifrågasätter detta geschäft men sånt är livet. Sanningen är ofta den svåraste att höra. Jag skulle gärna också gå på en seans för att uppleva hur det går till, bara jag är helt säker på att mediet inte vet vem jag är i förväg. Pokerfejs har jag.

Tillägg: Läs gärna på Wikipedia om Cold reading.
Airamya
Ruda, Ruda, Ruda... smile.gif Nu är du igång igen... biggrin.gif
Ibland undrar jag om du ser dig själv som mänsklighetens riddare (eller kanske vetenskapens?) som slåss mot det övernaturliga. En sorts nutida Don Quixote? wink.gif
Världen är helt överhopad av falska medium och lurendrejare, det är ett faktum. Tragiskt tycker jag personligen.
Men bland all skiten lyser det vissa klara diamanter, det är också ett faktum - det finns människor som är mediala, på olika sätt. Vissa av dem har dessutom kunskapen/gåvan/erfarenheten/klokskapen (?) att hjälpa andra. Vissa har det inte.
Jag vet att du inte tror på det här och det är helt ok smile.gif Det finns ingen här som kräver att du ska det.
innocent.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 08:12) *
Stygga mej, nu har jag stökat till en tråd igen. rolleyes.gif "Rubba inte mina cirklar" som den gamle greken sa. Förstår att dom som tror på seanser och medier inte gillar att man ifrågasätter detta geschäft men sånt är livet. Sanningen är ofta den svåraste att höra. Jag skulle gärna också gå på en seans för att uppleva hur det går till, bara jag är helt säker på att mediet inte vet vem jag är i förväg. Pokerfejs har jag.

Tillägg: Läs gärna på Wikipedia om Cold reading.

Visst får du ifrågasätta seanser om du vill, men du har ju tydligen inte varit på nån så egentligen kan du inte ha nån åsikt om hur det går till där. Eller hur? g.gif
Anma
Har aldrig varit på storseans, inte heller en privat sådan så om den saken har jag ingen åsikt.
Däremot har jag vid ett tillfälle ringt ett medium.
En vän till mig hade en nära som försvunnit. Vid tillfället jag ringde hade h*n varit borta i ca 6 månader. Jag berättade att mitt ärende var en försvunnen person. Mediet började med att beskriva personen, jag kunde varken bekräfta eller dementera då jag aldrig träffat människan, bara sett fotografi. Sa saker som fanns på kroppen som min vän sedan bekräftade att så var fallet (efter samtalet). Sa hur personen hade försvunnit och åt vilket värdesträck denne kunde finnas. Ett antal månader senare hittades personen. På ett sådant ställe som bekräftade att det mediet sa stämde förutom väderstrecket. Från där personen bodde var det åt motsatt håll. Men från där personen bott tidigare var det rätt.

Av en ingivelse frågade jag mediet om min bror när det andra ärendet var klart. Mediet tog några minuter på sig för att kunna bryta fokus från personen innan. Jag berättade att min bror tog sitt liv, mer info än så gav jag inte. Mediet började med att säga att det inte var meningen det som hände, kändes som att hon sa det för att det skulle vara en tröst för mig, men för mig blev det jättehemskt. Då hade han ju dött utan att vela det egentligen!!
Vi närmaste har lite olika känslor kring hans död. Vissa av oss är övertygade om att han ville verkligen dö medan andra väljer att kalla det en olycka.
Så sa hon att min bror ville slippa ifrån sina problem, men så enkelt är det inte, dem fick han ta itu med "på andra sidan". Så fösta tiden där hade varit väldigt svår för honom, men nu var det bra och han mådde bra. Det var iallafall skönt att höra , jag vill verkligen inte att det "bara är att ta livet av sig" för att slippa ifrån bekymmer.
Han "visade" henne en mjukis hund. Den var ljus i färgen med svarta öron. Min bror hade en Snobben mjukisdjur som han tagit med sig från bvc i två års ålder. Mamma upptäckte den först hemma och han vägrade släppa den. Den hade han kvar på hedersplats i bokhyllan. Fast han var vuxen och tuff... Sen var det en del andra saker som stämde. Några saker jag inte kunde bekräfta som jag än i dag inte vet om det stämmer.
Så visade han henne en semla, mediet visste inte riktigt hur hon skulle tolka det. Antingen dog han vid semeltiden (han dog veckan innan fettisdagen) eller att han älskade semlor. Eller att det var en hälsning till någon. Några dagar innan han dog bjöd mamma honom på semlor och han älskade dem... så alla tolkningarna kan man få till rätt om man vill det.

Har lite blandade känslor om hela grejen. Det var iallafall inte en person som lurade en på pengar. Telefonnummret var ett vanligt nummer, inget betalsamtal. Inte ville hon ha några pengar heller, så all heder åt henne.

Pust, det blev ett långt och personligt inlägg...
Gossen Ruda
CITAT (Airamya @ 29-03-2007, 09:34) *
Ruda, Ruda, Ruda... smile.gif Nu är du igång igen... biggrin.gif
Ibland undrar jag om du ser dig själv som mänsklighetens riddare (eller kanske vetenskapens?) som slåss mot det övernaturliga. En sorts nutida Don Quixote? wink.gif
Världen är helt överhopad av falska medium och lurendrejare, det är ett faktum. Tragiskt tycker jag personligen.
Men bland all skiten lyser det vissa klara diamanter, det är också ett faktum - det finns människor som är mediala, på olika sätt. Vissa av dem har dessutom kunskapen/gåvan/erfarenheten/klokskapen (?) att hjälpa andra. Vissa har det inte.
Jag vet att du inte tror på det här och det är helt ok smile.gif Det finns ingen här som kräver att du ska det.
innocent.gif

Jag är oförbätterlig. Vill du bli min Sancho Panza? biggrin.gif

Dom flesta som håller på med detta är givetvis bedragare men sen finns det säkert en del som bara upptäcker att dom har ett sjätte sinne eller något ditåt. Då är den stora frågan om dom verkligen har kontakt men andra sidan eller har en otroligt snabb och intinutiv uppfattningsförmåga? För min del tror jag på den senare möjligheten eftersom det aldrig har kunnats bevisa att den första möjligheten existerar, dvs det funkar inte när man testar under kontrollerade former.

Beträffande min återkommande lust att klampa in på detta område så vill jag ställa en motfråga. Om man märker att en person är på väg att bli bedragen, lurad, sol-och-vårad eller på annat sätt blåst, skall man då hålla käft eller berätta sanningen? Eller vad man själv upplever som sanning. Även om man i så fall blir betraktad som en landsplåga.
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 10:47) *

Dom flesta som håller på med detta är givetvis bedragare men sen finns det säkert en del som bara upptäcker att dom har ett sjätte sinne eller något ditåt. Då är den stora frågan om dom verkligen har kontakt men andra sidan eller har en otroligt snabb och intinutiv uppfattningsförmåga? För min del tror jag på den senare möjligheten eftersom det aldrig har kunnats bevisa att den första möjligheten existerar, dvs det funkar inte när man testar under kontrollerade former.

Beträffande min återkommande lust att klampa in på detta område så vill jag ställa en motfråga. Om man märker att en person är på väg att bli bedragen, lurad, sol-och-vårad eller på annat sätt blåst, skall man då hålla käft eller berätta sanningen? Eller vad man själv upplever som sanning. Även om man i så fall blir betraktad som en landsplåga.

I studiesyfte kanske du skulle titta på nåt avsnitt på TV4Plus av "Det okända"
Personligen är jag övertygad om att det finns människor med mediala förmågor som har kontakt med andra sidan.
Finns inte en chans att en person skulle kunna gissa sig till allt som kommer fram i programmen.
Roligast hade ju förståss varit om du sett det avsnittet där mannen i huset precis som du trodde att detta var bluff och när mediet avslöjade precis vad han sagt till sin fru om detta coolgleam.gif
Gossen Ruda
Jag har slutat att obetingat tro på TV. rolleyes.gif Definitivt på såna program.
Berith
---

Ursäkta men jag förstår inte kopplingen till ämnet i den här tråden?
Gossen Ruda
Många/dom flesta/alla, stryk det ej tillämpliga, medier är bedragare.
Bee
För ganska precis ett år sedan var jag och min vuxna dotter på en storseans med just Pehr Trollsveden. Det var en av höjdpunkterna på en Hälsomässa här i Göteborg. Vi gick in i lokalen och satte oss innan Pehr dök upp. När han kom gick han först runt och tog betalt, 100 kronor per person. Vi var väl runt 50 personer.
Sen började han prata lite allmänt om det här seanser för att därefter börja gå runt i lokalen. Han ställde sig bakom någon och berättade vad som dök upp i hans huvud. Han sa faktiskt att det inte nödvändigtvis var just den personen han stod bakom som "händelserna" kunde beröra, dvs det kunde lika gärna träffa rätt på bänkgrannen.
För min del blev det lite luddigt om någon kvinnlig släkting med blommig klänning. Min dotter kände ungefär likadant tills hon en månad senare bekräftade varje stavelse han förutspått! Det handlade om en resa där han beskrev omständigheterna och hur det såg ut på stället. Och nej - det handlade inte om en självuppfylld profetia.
Våra namn eller annat visste han inte.
Jag går gärna på ännu en sådan seans med honom! Det är kul helt enkelt!

Berith
Du är rolig du Ruda. crazy.gif

Såklart att dom inte är, eller har du nån dokumenterad statistik på det?
KURT
Jag är säker på att alla som var med om de s.k. "rättegångarna" mot häxor på 1600-talet trodde på deras "bekännelser" och vittnesmål också. Människans sinnen är det mycket enkelt att manipulera.
Piccante
Ska inte lägga mig i den ordväxling som pågår med Ruda eftersom det är riktat mot honom personligen. Men allvarligt, ett seriöst medium när såg man det senast? såg på TV3s Insider hur en snubbe med kristallkula tog 40000 kr för att ställa cancerdiagnos på friska människor och skrämma upp dem tills de hivade upp pengar för hans värdelösa preparat thumbdown.gif

Hittade tyvärr inte hela programmet men här är ett klipp från Penn & Teller när de granskar hur medium arbetar. Mycket lärorikt.
AnitaO
CITAT (Markus_H @ 29-03-2007, 11:32) *
Ska inte lägga mig i den ordväxling som pågår med Ruda eftersom det är riktat mot honom personligen. Men allvarligt, ett seriöst medium när såg man det senast? såg på TV3s Insider hur en snubbe med kristallkula tog 40000 kr för att ställa cancerdiagnos på friska människor och skrämma upp dem tills de hivade upp pengar för hans värdelösa preparat thumbdown.gif

Hittade tyvärr inte hela programmet men här är ett klipp från Penn & Teller när de granskar hur medium arbetar. Mycket lärorikt.

Visst finns det bluffmakare, och det var nog det som Insider visade.
När man senast såg ett seriöst medium ...?? Igår gjorde jag det biggrin.gif
Bee
Vill bara stillsamt påpeka att initiativtagaren till denna tråd pratar om Storseans.
Det är något helt annat än privata sittningar och dom flesta som går på storseanser på hälsomässor vet att man skall ta det med en nya salt.

Med andra ord - det finns ingen anledning att ta till storsläggan mot oss som gillar sådant.
Airamya

Hahaha! Jag som Sancho Panza? Ja, rollen som sådan skulle kanske passa mig... Framför allt så har jag ganska god hand med åsnor... (nu menar jag riktiga åsnor på fyra ben, med svans där bak och envist sinnelag) men jag skulle nog vara mer intresserad av väderkvarnarnas historia och bevarande än att slåss mot dem.... tongue.gif
Som svar på din fråga så tror jag att det är mycket viktigt att ha en öppen o ärlig debatt ang medier och annat. Många blir lurade och det är synnerligen tragiskt och bara bra om det kan undvikas, genom information om bedragare t ex. Så nej, man ska inte hålla tyst.
Det är dock viktigt att inte dra alla över en kam. Långt ifrån alla medier är bedragare och många människor har fått bra hjälp och vägledning via dessa kanaler. Det är lätt att de känner sig påhoppade när någon utgår ifrån att de blivit lurade.

Hoppla Rosinante! (Var det hästen eller åsnan som hette så??)
Gossen Ruda
Det var hästen som hette Rosinante. Kommer inte ihåg vad åsnan hette, det var längesen jag lästa vissa delar av bokon/böckerna. Beträffande att avslöja medier så måste man först övertyga dom som tror på dom att en del eller alla är rena bedragare. Sen går det av sig själv.
Berith
Jag borde kanske förtydliga en sak - jag har aldrig träffat på nåt medium, har aldrig varit med på nån seans och (det kanske viktigaste!) jag känner mej inte påhoppad av Ruda.
djingis
För några år sedan så sa en man till mig följande:
Jag ser att din mellersta ser sådant som ni andra inte ser. Varken skräm eller uppmuntra henne utan låt henne vara!

Vaaaa? Jag förstod inte till en början men efter något år så började dottern som då var ca. 7år prata om den kvinna som besökte henne om kvällarna och om nätterna.
jag och hennes far drog öronen till oss och bara frågade lite löst om hur kvinnan var och hur hon såg ut.
Barnet berättade utförligt om hur tanten såg ut osv......
Tanten kommer av och till och besöker henne men hon skräms inte av det. Då jag frågade om hon var rädd så tittade hon konstigt på mig och frågade mig- varför skulle jag vara rädd, hon är ju snäll....
Vi pratar inte om det utan endast då hon för det själv på tal.

För ett tag sedan så stod jag och strök då jag hörde följande konversation mellan mellandotter och lillasyster.
De lekte i köket då mellandottern stannade upp och sa till lillasyster:
-Känn nu står någon bredvid mig!
-Nä, jag ser ingen, säger lillasyster.
-Jamen, känn! Här är det varmt, här står någon och här är det kallt, där finns ingen.

Lillasyster tittar misstänksamt och de leker vidare.

Jag har många tillfällen att berätta om hur hon ser och känner av folk.
Gossen Ruda
Jaja, Camilla/djingis, det går över när hon lär sig skilja mellan fantasi och verklighet. När min brorson var ca 5 år var han rädd för att gå i trappan mellan våningarna för det bodde en örn där. På något mystiskt sätt flyttade den därifrån när han blev äldre. Dom som följer med i serievärlden känner nog till monstren som bor under Kalles säng i Kalle och Hobbe. Även Pondus´son tampas med monster.

Jag kan också meddela att jag inte känner mig trampad på eller har för avsikt att trampa på någon här. Möjligen en och annan skrevspark på något medium. Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt. Bl.a. en som har varit på två massmöten och upptäckt att han kör samma skiva varje gång. Står man bland en massa människor och drar en historia men inte pekar ut vem det gäller finns det stor chans att det passar in på någon där. Upplevelsen uppstår i lyssnarens hjärna och en del VILL bli lurade.

Det är samma sak med horoskop. Dom är så luddiga och svepande att det mesta passar in. Låt någon ni känner klippa bort allt som talar om vilken tidsperiod det gäller i ett antal horoskop och försök sen klura ut vilket passar in på just er. Det är dom flesta.
djingis
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 14:38) *
Jaja, Camilla/djingis, det går över när hon lär sig skilja mellan fantasi och verklighet. När min brorson var ca 5 år var han rädd för att gå i trappan mellan våningarna för det bodde en örn där. På något mystiskt sätt flyttade den därifrån när han blev äldre. Dom som följer med i serievärlden känner nog till monstren som bor under Kalles säng i Kalle och Hobbe. Även Pondus´son tampas med monster.

Jag kan också meddela att jag inte känner mig trampad på eller har för avsikt att trampa på någon här. Möjligen en och annan skrevspark på något medium. Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt. Bl.a. en som har varit på två massmöten och upptäckt att han kör samma skiva varje gång. Står man bland en massa människor och drar en historia men inte pekar ut vem det gäller finns det stor chans att det passar in på någon där. Upplevelsen uppstår i lyssnarens hjärna och en del VILL bli lurade.

Det är samma sak med horoskop. Dom är så luddiga och svepande att det mesta passar in. Låt någon ni känner klippa bort allt som talar om vilken tidsperiod det gäller i ett antal horoskop och försök sen klura ut vilket passar in på just er. Det är dom flesta.

Nu är det så att det är 5-6 år sedan hon började känna av dessa ev. "fantasier". Hon blir i år en tonåring som inte gärna pratar om det hon sk. ser- då hon har upptäckt att det finns folk som ifrågasätter henne. I synnerhet familj och släktingar. Fast dessa släktingar som varken tror på det ena eller andra blev märkbart tysta. Då de bad henne förklara i detalj hur denna kvinna såg ut som besökte henne. Hon gav en mycket detaljerad beskrivning av denna kvinna och avslutade med att säga: det enda jag inte tycker om är hennes tänder.

Min mans släktingar blev knäpptysta och sedan kröp det fram att denna beskrivning som hon hade gjort- stämde till 100% över min mans mormor som dog då min man var i 7årsåldern.
Denna kvinna passade min man när han var liten då hans egna familj drabbades av ett tragiskt dödsfall.
I vår familj så finns det inga bilder på denna kvinna så några "fanatsier" som plockats från ett foto finns inte- då dottern inte vet hur makens mormor såg ut.

Jag är tacksam att barnet tar sin synskhet med ro och lever med devisen "ingenting försvinner utan allt finns kvar fast i olika former". detta uttryck har hon snott av Bodil jönsson då hon pratar fysik.

Det du Ruda gör belägg från serier eller andra seanser ställer jag mig borta från, då jag varken läser serier eller deltar i seanser, ingen i min familj gör det heller.

Det finns större tvivlare än du som denna unge har bildligt talat slagit undan benen på men hon skulle aldrig slå mynt av det utan tycker just för tillfället att det är till en belastning men för henne - alldeles naturligt.
Sailor Pluto
Här kommer ett sent inlägg i disskusionen smile.gif . Det är många som inte tror på sånt här, och bl.a. motiverar det med att det inte är vetenskapligt bevisat. Själv så är jag öppen för möjligheten fram tills någon bevisar att det inte är möjligt att vara synsk, att det inte finns någon andra sida osv. Hoppas ni förstår vad jag menar!
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 14:38) *
Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt.

Matnyttigt? Varför skulle det vara särskilt nyttigt att veta detta? Vem bryr sig förutom skeptikerna som ändå aldrig skulle bevista seanserna? Vi andra går dit för att det är KUL. Ett nöje, precis som vilket evenemang som helst. Trollsveden är harmlös. Ibland har han rätt.
Tips: om du vill njuta av varningsklockor - läs in dig lite på Sai Baba. Där ringer dom högt! Och ändå strömmar folk dit.

Vad gäller horoskop, ja man skall kanske uttala sig lite försiktigt där. Det är skillnad mellan personliga horoskop och allmänna, samma som med storseanser och privata sittningar egentligen. Emellertid: Astrologi och psykologi är samma mynt med olika sidor. Jung och grabbarna höll på väldigt mycket med astrologi när dom uppfann sina teorier. Jämför tex Jungs tolv arketyper med zodiakens tolv tecken smile.gif Och astrologi och astronomi skildes åt på 1700-talet när vetenskapen blev tillåten av kyrkan. Sent omsider fick dom ju erkänna att jorden är rund. Men astrologin var ett stort hot mot kyrkan och måste tystas. Man lyckades inte helt med det.

Magdis
Jag har inga erfarenheter av seanser och sånt men jag kan bara konstatera för mig själv att det finns saker som vi inte kan förklara. Jag har svårt att tänka på det som nåt övernaturligt utan ser det snarare som naturligt. Varför skulle det inte finnas saker utöver det som vi upplever varje dag?

Tillägg: Jag tror också att det finns massor med bluffmakare på det här området, tyvärr. Jag är väldigt tveksam till att det går att utbilda sig till medium, antingen har man förmågan eller inte.
Whiskuchi
CITAT (Sailor Pluto @ 29-03-2007, 15:18) *
/.../Själv så är jag öppen för möjligheten fram tills någon bevisar att det inte är möjligt att vara synsk, /.../

Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns.
Svante, zon 1
En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni?

Det finns gott om folk som berättar om sina övertygande upplevelser, men ju mer detaljer folk berättar, desto mindre övertygande tycker jag det låter!
Magdis
CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 16:32) *
En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni?

jag kan nog tyvärr inte svara på frågan om vilken metod man använder. jag vet nämligen inte. till att börja med måste man nog ställa sig frågan: vad är ett medium? jag kan inte ens svara på den frågan själv så jag är nog inte rätt person att försöka tydliggöra något alls i det sammanhanget. dunno.gif Jag skulle inte själv vända mig till ett medium, helt enkelt för att jag inte har något behov av det. Däremot är jag inte helt sluten för att det faktiskt kan hända saker utöver det "normala" och att människan kan ha nån typ av sjätte sinne.
Svante, zon 1
CITAT (Magdis @ 29-03-2007, 16:59) *
Däremot är jag inte helt sluten för att det faktiskt kan hända saker utöver det "normala" och att människan kan ha nån typ av sjätte sinne.

OK, jag förstår. Själv tycker jag väl att naturligtvis kan det hända saker som man inte förstår men att allt som verkar "övernaturligt" har en mycket stark tendens att förblekna när man börjar syna det i sömmarna.
Magdis
CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 17:07) *
OK, jag förstår. Själv tycker jag väl att naturligtvis kan det hända saker som man inte förstår men att allt som verkar "övernaturligt" har en mycket stark tendens att förblekna när man börjar syna det i sömmarna.

Visst är det så i väldigt många situationer. smile.gif Och enligt min uppfattning kunde det egentligen kallas "övernaturligt" bara det att vi finns på jorden och är så fantastiskt konstruerade som vi är, o det är det jag menar med att det snarare är naturligt att det sker saker som vi inte förstår. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon