Full version: hängsälgens öde
grön
Hej

Ny med tomt, planterade två hängsälgar hösten 05.
Dessa går nu ner en bit på marken med sina grenar, kan man/bör man beskära och i så fall hur mycket?
Skriv lättförståeligt då jag inte alls är hemma på alla dess termer ni proffs kan tänkas använda er av. :-)

Stort tack på förhand!!!

grön (på det mesta som har med träd och buskar att göra)
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så ympas ofta hängsälgen på för låg stam (den blir inte högre) så ofta ligger grenarna tillslut på gräsmattan och folk tar en sekatör och klipper den jämns med gräsmattan. Om man ska klippa den så ska man klippa där man vill att den ska grena sig alltså ska du korta in de grenar som är för långa ganska långt upp i kronan för man vill ju inte att de ska grena sig i höjd med gräsmattan så det blir ännu flera grenar som ligger på gräsmattan.

Du kan klippa nu om du vill eller så njuter du av videkissar eller blomning och klipper lite senare sälg brukar klara en hel del. Salixsläktet används ju till att fläta, formas och klippas.
grön
Hej

Tackar för det otroligt bra svaret!
Precis så tydligt som jag önskade... thanks.gif

Nu ska jag ut o fixa till lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon