dotpointer
Är ganska ny på det här med odling och funderar på hur jag ska
göra med jordtyperna. Det växer lingon, blåbär, tall och marken
är röd. Gissar på sur jord.

Jag har för tillfället en pipranka och några murgrönor på gång.
Skulle vilja få igång både vinrankor och hallon.

Har bara en lång spaljé på planeringen, så helst borde
både piprankan, murgrönan och vinrankorna klättra på
samma spaljé. Eventuellt nåt pergolatak nånstans.

Problemet:
Piprankan och murgrönan vill ha kalkjord, vinrankan
vill ha sur jord (tänkte ta Labruska) och hallonet avskyr
kalkad jord.

Går det inte att kombinera, eller ska jag ha "vattentäta skott" emellan...?
Räcker det att var och en har varsin jordhörna...?
kerstin z5-6
Går och går ...
Den jord du har är antagligen ph lite surare som den är
Gör man det enklare att lyckas med sina odlingar har man växter med liknande behov i samma rabatter ... whistling.gif

Växer "behöver" sällan mycket kalk , däremot finns växer som avbsolut inte tål den bra sk surjordsväxter
Eftersom det finns ett stort antal fina växter som gillar samma sak föreslår jag att du gör så
Eftersom din egen jord verkar ganska sur kan du ha den och ogödslad torv + komposterad kodynga /påse eller naturell
till den rabatten -för de som vill ha kalk får du göra en bädd med mer naturell trädgårdsjord, där kan du strunta i ph , men tillföra kalk i jorden
De kommer inte att trivas bra i samma rabatt med olika jordblandningar" då kalken rinner neråt och in i den sura" avdelningen ...
dotpointer
Har en bädd på ca 1 m x 2.5 m med plantjord (icke sur).
Placerar vinet, piprankorna och murgrönan i dessa regioner,
så bör det väl fungera.

Har läst att vinrankor inte gillar när andra växter "stjäl" näring
från samma jordar, så jag kanske får placera lite glest kring den.
Hallonen sätter jag i surjorden!

Bra, då vet jag att kalk rinner neråt. Bra för min plantjordsbädd
har vanlig surjord i botten (ca 30-40-50 cm ner...).

Pusslar ihop växter som gillar samma jordar tillsammans!

Måste hitta torv och kodynga...!
mari_tres
Jag var på väg att protestera mot påståendet att murgrönan vill ha kalkjord (min växer och trivs i ett surjordsparti...) men så googlade jag lite och det verkar faktiskt som om de flesta murgrönor vill ha kalkhaltig jord whist.gif

Men då jag var ute och tittade efter info hittade jag väldigt intressant fakta om murgrönan som jag bara MÅSTE dela med mig av =)

CITAT
Murgrönan är dock en mycket speciell växt, som har en juvenil och en adult fas. Så länge växten kan klättra är den kvar i den juvenila fasen. Om den beskärs regelbundet, kan man hålla kvar växten i den fasen. Murgrönan behåller de karaktärsdrag som varierar mellan de olika sorterna. Från och med det ögonblick då grenarna inte hittar någon yta att klänga sig fast vid har tillväxtgränsen uppnåtts, och då händer något underligt. Växten ändrar utseende, och producerar sidogrenar som blir ganska buskiga. Bladen blir diamantformade och växten förlorar förmågan att producera luftrötter. Från och med nu kommer den att blomma varje höst. De bollformade gröna till gula blommorna utgörs egentligen av en mängd små blommor. Nektarn är mycket populär bland bin och fjärilar. Små gröna frukter utvecklas efter blomningen, och de blir dekorativt svarta under vintern. Om du tar ett skott från en murgröna som nått detta stadium, får du ingen klätterväxt, utan en buske. Arvsegenskaperna har ändrats.

För dem som vill läsa allt finns länken här. Finns det fler växter som ändrar sina arvsanlag på det viset, tro?
dotpointer
Har flera gånger oroat mig just för att mina murgrönor ska ha växlat fas,
vill att de ska växa sig buskiga o klättriga o kämpa uppåt...

Men ju mer jag läst om det, desto mer verkar det som om det är en rejäl
förändring på bladen mm. Trodde att de skiftade långsamt om man inte hade
tillräckligt med klätterställningar mm... Verkar som om det krävs lite mer än så,
eller i alla fall under en längre tid.

Det var ju bra att höra att de klarar av surjordspartier också.

skogstroll
jag har surjord och murgröna, den verkar ju trivas ändå... yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon