jennypenny
Jag har en liten plätt som det bland annat ska bli gräsmatta av. Vi har tänkt köpa färdig på rulle. Jag har förstått att bästa tiden att anlägga gräsmatta, frösådd som färdig, på hösten. Är det någon som har erfarenhet av att lägga ut färdig på sommaren? Det handlar kanske om att i alla fall inte anlägga gräs under en torr sommar.
Jag har också några hortensior och pioner som ska flyttas. Är det bästa att vänta med även detta till hösten? Det har ju börjat grönska där så smått nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att rulla ut färdigt gräs mitt i sommaren men det blir nog ganska dyr vattenräkning det tar ju tid för gräset att rota sig och man måste vattna massor under tiden, på sommaren avdunstar det ju en hel del. En av grannarna rullade ut gräsmatta mitt i sommaren och vattenspridaren var i gång större delen av dygnet (inte på samma ställe den fick flyttas runt). Så snabbt du kan få tag på färdig gräsmatta på våren är nog en bättre tid än mitt i sommaren ifall du inte vill vänta till hösten, fast även med vårutrullning kan du nog behöva se till så gräsmattan vattnas med jämna mellanrum fast inte riktigt lika mycke vatten som vid sommarutrullning borde man behöva vattna ut.
Aries
Visst går det att rulla ut gräs mitt i sommarhettan om man vattnar. Om det är en liten plätt så kanske du slipper flytta på vattenspridaren och då tar det ju inte så länge att vattna varje dag. Så fundera hur det skulle se ut om det var +30 och solen gassar. Har du tid att vattna? Tar ett par veckor för gräset att rota sig.

Skulle också skriva att vi rullade ut gräs i augusti 2005. Då hade det regnat nästan hela sommaren men visst sjutton kom solen fram genast när vi hade rullat ut gräset. Vattenspridaren stod framme nästan hela tiden. Tur att vi har egen brunn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon