Full version: Lök och potatis
rosita
I går satte jag vit-, röd- och gul lök och i dag har jag satt potatis. Jag tyckte det verkade bli lite potatis, så det blir nog till att köpa fler. Satte ca 100 potatisar, 75 vitlök, ca 40 rödlök och 370 gul lök. Borde räcka ett år!
Sailor Pluto
Du har varit riktigt flitig, alltså smile.gif ! Har du satt allt ute i trädgårdslandet eller har du förgrott på något sätt? Är inne på tanken att odla potatis, men är rädd att sätta ut för tidigt... Det är fortfarande minus på nätterna där jag bor. Du får gärna berätta lite om hur du har gjort för en nybörjare tongue.gif .
Fågelvägen
Oj så mycket du fått gjort! Med fiberduk på potatisen (ifall det ser ut att bli frost) ska den väl klara sig.

Men vitlöken har vi faktiskt satt redan i oktober-november varje år. Det är en trevlig höstsyssla då man har mindre att göra i trädgården. Just idag såg vi att den kommit upp. Vi brukar kunna skörda den i början av augusti. Då är den ca 6 cm i diameter. Vitlökens pyttesmå topplökar har varit gröna hela vintern, men de blir färdiga för skörd först om ett par år. Vi har en estnisk sort som är väldigt hållbar och livskraftig. Namnet är okänt, men klyftorna är rosafärgade och ganska stora. Och hurra! rådjuren har inte rört den. bravo.gif
rosita
#2 Jag förgrodde potatisen 10 - 14 dagar, ½ - 1 cm långa groddar, kanske kunde de stått på förgroning en vecka till, men nu åkte de i jorden i dag! sweatingbullets.gif Det blev bättre plats i förrådet i alla fall! 4 potatisar har jag haft halvt om halvt i jord i avklippta mjölkpaket, så de hade fått lite rötter och jag hoppas de får ett litet försprång! 2 potatisar ska jag plantera i hinkar för att förhoppningsvis ha färskpotatis till pingst!
Om det finns risk för frost, lägger jag på fiberväv som skydd. tongue.gif

#3 jag har provat att sätta vitlök på hösten, men den hinner alltid komma upp, för att sedan frysa. Då blir det vitlök som redan har delat sig i klyftor i juli, små dessutom. Så hädanefter sätter jag alltid på våren och skördar i augusti-september, hela fina vitlökar.
Jonas70
I lördags prövade jag att sätta 10 potatisar i gamla mjölkpaket. Tänkte nu låta dem stå i växthuset i någon månad innan jag sätter ut dem i trädgårdslandet samtidigt som jag sätter resten av potatisen som nu ligger på förgroning i förrådet.
Jag hoppas att potatisarna i mjölkpaketen ska ge mig tidig skörd wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon