jugendhuset
Hej !
Vi har byggt ett växthus i gammal stil i lärkträ och enkel glas 35kvm .Vi saknar dock automatisk ventilation av takluckorna( 8st och tunga) och undrar nu om någon vet var man kan hitta elmotor med styrning .Vi har mekanik och vajrar från gammalt växthus.
mvh jugendhuset
kerstin z5-6
Vill ni absolut ha det då ? eldrivet ?
Annars finns ju automatiska fönsteröppnare som är avsedda för tunga fönster -helt el lösa smile.gif
jugendhuset
Hej!

Vi skulle gärna vilja använda det gamla systemet, som då kräver elmotor.
Dessutom har jag inte sett några automatiska som klarar så tunga fönster, vad har du sett för några som klarar tungt??

mvh
jugendhuset
kerstin z5-6
SPIRO AUT., finns fler klarar 7 kg -väger de mer än så ?
jugendhuset
Jag har fått för mig det men borde nog kolla ordentligt.Jag har varit så inställd på att använda det gamla systemet med vajrar och mekanik, kanske borde tänka om???
kerstin z5-6
Jag skulle .. antigen ha en handdragen .. för det var ju vad man använde i gamla engelska växthus om man nu vill vara tidsenlig -eller gasstyrda auto,som öppnar när det blir för varmt , o stänger automatiskt när det blir kallt -Inte behöver de monteras ner heller vintertid o inte drar de ström
Satsa elen på den för växthus så nödvändiga fläkten i stället ..
Tycker jag ...alltså 000.gif
KURT
När det gäller elmotorer med lågt varvtal så kan man ibland hitta det på bilskrot (t ex vindrutetorkarmotor ). Även VVS firmor kan ha det till endel fläktar (inte för själva ventilationen utan för att öppna och stänga ventilationen).
Gurkan
Det här kanske blir väldigt dyrt, men det finns ju färdiga lösningar som borde gå att bygga ihop med ditt system.

Kolla här : uba.se

Klicka på "luftning" i menyn.
uno
Classicum har till sitt växthus Linné eldrivet fönsterlyftare. Kanske motorn kan köpas separat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon