|
Full version: Våffeldagen
Någon som vet vad det är vi firar idag?
kerstin z5-6
25-03-2007, 14:34
Jungfru Marie bebådelsedag  goda våfflor var det
Magdalena
25-03-2007, 14:49
Satt ute på altan och år våfflor till lunch! Sån underbar vårdag!
evelina
25-03-2007, 14:53
CITAT (LadyG @ 25-03-2007, 15:23)  Någon som vet vad det är vi firar idag?  Jag vet för min son fyller nämligen 32 år och har ätit våfflor i massor!!!
CITAT (evelina @ 25-03-2007, 15:53)  Jag vet för min son fyller nämligen 32 år och har ätit våfflor i massor!!!  Grattis, ett bra skäl att äta gott och må bra  Däremot ska det väl ändå vara "riktiga" våfflor, alltså inte de där fullkornssakerna... väl?
Klart vi ska äta våfflor idag, frasvåfflor med sylt och grädde på!
kerstin z5-6
25-03-2007, 15:39
fullkorn -nej tack
Jag och hjärtevän gick ner på stan och försökte hitta ett fik som serverade våfflor. Men, nä. Ingenstans. Och jag har inget våffeljärn och har inga planer på att köpa det heller. Hur ofta gräddar man våfflor på ett år? Egentligen?
Samma läge här. Har inget våffeljärn, och tänker inte skaffa något heller. Mina våffeldagar brukar istället bli på marknader eller stadsfestivaler, där man kan köpa sånt färdiggräddat och med tillbehör.
Det blir inga våfflor just idag för vi har inte tänkt nåt speciellt på vad det är för dag. Vi brukar äta våfflor lite då och då iallafalll. Glutenfria då såklart. Frasvåfflor är väldigt goda men man mår tyvärr lite illa av dem. Då är det ännu bättre med "falska frasvåfflor" som det är bakpulver i...lika frasiga som dem med grädde i men man mår bättre av dem.
Frasvåfflor, hjortronsylt och grädde
Alexander-VG-zon3
25-03-2007, 16:17
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-03-2007, 14:39)  fullkorn -nej tack  nyttigt är gott jag har med ätit eller rättare sagt fick smaka på konsum fast jag sa nej 3gånger men
Whiskuchi
25-03-2007, 16:47
Jag gjorde våfflor till frukost
Margaretha
25-03-2007, 17:10
Ifall inte någon vet vad bebådelsedag betyder, så handlar det om att det är nio månader till juldagen och att Maria fick veta att hon skulle bli havande och föda en son, Jesus. Så läste jag någonstans att Vårfrudagen (Vårfru= Maria) nästan låter som våffeldagen om man säger det snabbt, så därav våfflorna! Om nu just den förklaringen är sann?!?
CITAT (Margaretha @ 25-03-2007, 18:10)  Ifall inte någon vet vad bebådelsedag betyder, så handlar det om att det är nio månader till juldagen och att Maria fick veta att hon skulle bli havande och föda en son, Jesus. Så läste jag någonstans att Vårfrudagen (Vårfru= Maria) nästan låter som våffeldagen om man säger det snabbt, så därav våfflorna! Om nu just den förklaringen är sann?!?  Vet inte jag heller, men jag hörde det innan idag när jag snokade så... Fast det var väl om man sa "Vår fru" på tyska, eller hur det nu var..?
Piccante
25-03-2007, 19:04
Helt våffelbefriad dag för min del. Tycker om våfflor som med semlor ungefär, stabbigt och inte mer gott än att jag kan avstå det långa perioder
djingis
26-03-2007, 09:44
Jag gjorde en stor sats med våffelsmet som räckte till 45 laggar. Passade på att bjuda upp makens kusin med familj som kom och åt våfflor med oss. Familjen tycker att våfflor är rysligt gott och jag tycker det är roligt att grädda dem
Är det någon som har positiva erfarenheter av dubbel-våffeljärn, och vilket märke isf?
Enkeltvåffeljärn kan man ju bli stående med i evigheter och inte så smaka själv förrän alla är klara.
anna_rispan
26-03-2007, 10:09
CITAT (LadyG @ 26-03-2007, 10:50)  Är det någon som har positiva erfarenheter av dubbel-våffeljärn, och vilket märke isf?
Enkeltvåffeljärn kan man ju bli stående med i evigheter och inte så smaka själv förrän alla är klara. hmm, vi fick ett våffeljärn....minns inte när. men jag har absolut för mig att det var ett dubbeljärn och det fungerade bra. just nu står det så bökigt till att jag inte får ut den ur skåpet utan allt för mycket bök. men om du vill att jag kollar märket så kan jag göra det vid tillfälle.
Det skulle jag uppskatta Anna, man vet ju aldrig med olika märken. Ska jag bränna en massa pengar på en pryl ska det gärna vara något som ska hålla länge
anna_rispan
26-03-2007, 13:33
CITAT (LadyG @ 26-03-2007, 11:30)  Det skulle jag uppskatta Anna, man vet ju aldrig med olika märken. Ska jag bränna en massa pengar på en pryl ska det gärna vara något som ska hålla länge  så där. nu var den hyllan lite finare då. det är en OBH Nordica.
Jag har haft ett OBH Nordica våffeljärn förut, jag tyckte det var helt värdelöst... Har även haft ett Åviken dubbeljärn - det var bättre. Men allra bäst är det gamla Åvikenjärnet som min man har ärvt av sin mormor, det är astungt, har varken termostatreglage eller några kontrollampor - men det blir ljuvligt goda våfflor.[attachment=782:thumbsup.gif]
anna_rispan
26-03-2007, 15:05
CITAT (Betty @ 26-03-2007, 16:00)  Jag har haft ett OBH Nordica våffeljärn förut, jag tyckte det var helt värdelöst... Har även haft ett Åviken dubbeljärn - det var bättre. Men allra bäst är det gamla Åvikenjärnet som min man har ärvt av sin mormor, det är astungt, har varken termostatreglage eller några kontrollampor - men det blir ljuvligt goda våfflor.[attachment=782:thumbsup.gif] då kankse de har blivit bättre då? för vårat är inte gammalt alls. jag tippar på att det är den modell som heter 6973. eller menar du att det pajjar snart eller hur var det värdelöst? gamla våffeljärn funkar bra, mamma har ett sådan som ser ut som en rymfarkost.
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 16:05)  då kankse de har blivit bättre då? för vårat är inte gammalt alls. jag tippar på att det är den modell som heter 6973. eller menar du att det pajjar snart eller hur var det värdelöst?
gamla våffeljärn funkar bra, mamma har ett sådan som ser ut som en rymfarkost. Det var närmare tio år sen jag köpte det där OBH Nordica-järnet som inte var nåt bra. Tog evigheter att få upp nån värme på det. Det blev inte tillräckligt varmt, våfflorna blev bleka och sladdriga. Det gamla som jag har nu ser ut som en tjock rymfarkost och väger ton.
kerstin z5-6
26-03-2007, 16:47
Sånt as har jag med -men inga våfflor blir som de som görs i den bomben "
Ja det blev våfflor igår.Sonen och sambon kom hem från Stockholm och hämtade barnen hos mig.Vi åt frasvåfflor med sylt och grädde,mums. Jag har ett dubbeljärn av märket ÅVIKEN,det är gammal men funkar bra.
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 14:33)  så där. nu var den hyllan lite finare då. det är en OBH Nordica. OHB Nordica har jag aldrig haft problem med, kanske haft tur vad vet jag? Men jag håller utkik efter en sån, jag är hjärtligt trött på den lilla, enkla.
Ja vi åt våfflor och det blev fullkornsvåfflor denna gång...och de smaka som vanliga våfflor tycker jag..dock blev man mätt mycket fortare..och det är ju inte helt fel det heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|