Vesna
Hej,

Köpte en planterad och välutvecklad stickling av hängfuchsia för några veckor sedan. Köpte även tre "vanliga" sticklingar av fuchsia. De står alla tre i fönstrat i datarummet. Det är söderläge, ljust (har dock satt karton som skydd för värsta solen) och varmt (ca 20-22 grader). Nu har hängfuchsian sedan en vecka blivit lite hängig och sladdrig i VISSA av bladen, inte alla. Den har fått samma behandling som de andra tre som frodas som aldrig förr. De har varken fått för mycke elelr för lite vatten, mer en jämn fyktighet med näring varje vattning. Varför har denna börjat tjura på mig? Någon som ve svaret?

Lady Hamilton
Har du kollat så att den inte har fått löss?........Låter lite misstänkt confused.gif
Vesna
Hej,

Njae, inga löss. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att lägga in upp en bild. Jag lyckas ladda upp den, men jag kan inte visa den?! sad.gif . Det är tre grenar på växten, det är mest bladen på ena grenen som hänger och "sladdrar", men man ser det nya bladparet som kommer och de ser friska ut? Det har fallit av en del blad mest från denna grenen men även något blad från de andra två grenarna. Man ser även att denna grenen är mindre och inte växer lika mycket lika fort. Jag toppade alla tre grenarna samtidigt och de andra två grenarna har delat sig och vuxit till snabbt, men den tredje går det långsammare med. Vad beror detta på? Är rädd att hela plantan ger eftter sad.gif

// Vesna

Jahha?!?!? Nu verkad bilden komma med?!?!!?! confused.gif Fast två gånger laugh.gif Men OK, det var ju bra bravo.gif
Alexander-VG-zon3
kan den vara rutten ? den grenen
Lady Hamilton
Pröva med att "knipsa av" toppen på den dåliga grenen, hjälper inte det så ta bort hela grenen. I övrigt ser din planta ut att må bra.Du kan "toppa" o "knipsa" ofta om du vill få en "buskigare" planta. Förstår om du vill vara lite försiktig i början, men Fuchsior tål mycket och de blir bara vackrare av att toppas. Och det du toppar/knipsar bort kan du använda till nya sticklingar om du vill tummenupp.gif
Vesna
Lady Hamilton......

Jag knipsade alla toppar för ett par veckor sedan och det börjar komma ett bladpar längt upp även på den "sjuka" grenen så där vill man ju helst inte toppa bort dem smile.gif Jag kan knipsa hela grenen och hoppas den delar sig längre ner, men nu har den ju redan börjat dela sig i toppen. Jag hoppas att det kanske kommer två friska grenar ur den sjuka. Jag ha däremot inga bladpar med att knipsa över längre ner, då blir det hela grenen.... sad.gif Jag ger den en vecka till annars knipsar jag lite längre ner på grenen smile.gif

Men vad "lider" den av? Kanske är det för varmt för den i fönstret då solen steker på rätt bra, fast den har ju solskydd, men jag tänkte på värmen? Men det ska den väl tåla?
Eva 33c
Kan det vara så att just de där två bladen har utsatts för för starkt ljus (ev värme) (alternativ för kallt vid hemtransport från affären?) vid ett enstaka tillfälle, så att cellerna "sprängts" så att de förstörts? Det verkar ju inte vara något fel på växten i övrigt och du får ju nya skott i toppen på denna gren också. Jag skulle nog bara ta bort de sladdriga bladen och låta resten vara.
Alexander-VG-zon3
hur är bladen ?
typ torra och hängiga eller mjuka och geggiga ?
Vesna
Hej,

Bladen är mjuka och sladdriga. De är altså inte torra och hårda utan mjuka och hängiga, svårt att hitta något att likna vid....?
Tjoppa
Min erfarenhet är att de blir sådana när de har fått för lite vatten. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon