Full version: Enorma cypresser
Jill-Ulrika
Som nybliven funkishus-ägare finns det mycket att ta tag i både inne och ute. Tyvärr kan man inte göra allt på en gång. Ett problem som retar mig till tusen är den gigantiska cypressallén som leder fram till dörren. Den utestänger allt vad ljus heter och är flera meter hög.

Nu undrar jag såklart vad man ska tänka på innan man tar ner träd som finns på tomten. Behöver man något tillstånd och/eller en "legitimerad trädnedtagare" (arborist?) för att ta ner cypresserna eller är det bara att såga på?
cato
Tänk gärna till lite extra innan du tar fram såget.
I bland kan man stamma upp i stället för att såga ner.
Prova gärna med uppstamning på något eller några träd.
Det gjorde jag på en jätte-tuja. Det blev snyggt, så det trädet står kvar.

Hälsningar
Cato
pusillus
Ja, uppstammat är jättefint! Det kanske går att formklippa eller så också? Lägg in en bild i trädavdelningen så finns många trädkunniga som kan hjälpa dig!
Jag blev så avundsjuk på din uppväxta cypressallè, det låter jättefint och jag tycker du ska vara rädd om den!
pusillus
Sorry,,, nu såg jag ju att du redan flyttat inlägget blush.gif
Jill-Ulrika
g.gif Hmm...
Egentligen är idéerna om att stamma upp och formklippa bra, men på andra cypresser än mina är jag rädd. Formklippning vore kanske möjlig om jag gillat den typen av ljusslukande träd.

Men...
det här är en gigantisk (enorm) cypressallé, vi pratar högre än själva huset, cypresserna har säkert fått växa fritt sen början av 40-talet (minst) Inte skoj. Allén är både "ormatät" och "djävla(djävla)hög" (som man annars säger om stengärdsgårdar) Tanken på att stamma upp cypresserna är egentligen ganska lustig och jag skulle antagligen behöva hyra en kranbil för att nå upp. Stammen skulle vara väldigt bred och "bollen" skulle sitta väldigt högt upp i luften. Tänk "bollpalm". giggle.gif

Hursomhelst, det är ändå bra idéer, missförstå mig rätt.

Jag undrar om det inte finns regler för att ta ned träd, eller gäller inte om träden står på ens egen tomt? Var söker man isåfall info om de reglerna?

Sol!
ingrid fuxwall
CITAT (Jill-Ulrika @ 31-03-2007, 10:18) *
g.gif Hmm...
Jag undrar om det inte finns regler för att ta ned träd, eller gäller inte om träden står på ens egen tomt? Var söker man isåfall info om de reglerna?

Sol!

Hur bor du? Mitt inne i stan eller på landet?

Själv skulle jag bara tagit ner träden men är du osäker så kontakta kommunen, antagligen kan personen i växeln lotsa dig till rätt ställe.

Lycka till!

ingrid
Jill-Ulrika
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2007, 11:28) *
Hur bor du? Mitt inne i stan eller på landet?

Själv skulle jag bara tagit ner träden men är du osäker så kontakta kommunen, antagligen kan personen i växeln lotsa dig till rätt ställe.

Lycka till!

ingrid

Jag ska flytta till en villaförort så jag bor tätt och ganska nära stan. Är det olika regler för olika områden? Ska de närmsta grannarna behöva komma med nåt utlåtande? Huva! -fear-.gif

Isåfall tror jag kanske ändå att grannarna skulle önska att cypresserna försvann. De slukar allt deras ljus också och skuggar en stor del av framsidan på deras trädgård. Vill helst undvika att engagera kommunen i det hela eftersom det isåfall säkert kommer kosta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon