Johan.Larsson
Vi har fått något jättekonstigt på ett träd. (tror det är lönn)

Jag såg att det kryllade av små myggor eller liknande djur längs med hela stammen och trädet.
En av stammarna var alldeles dyngsur av sav från trädet, och saven kom från ett ställe på stammen där det ser perforeret ut.
Det är 5-6 hål i stammen som ser jättemärkliga ut.

Vad kan ha hänt? Är det någon sjukdom, eller är trädet ruttet och har blivit ett bo för insekter med tanke på hur många tusen insekter det är runt trädet. Kan det vara så att det bara är en fågel som hackat och insekterna är där för att ta del av saven?

Länk till bilder
Fågelvägen
Hej Johan! Jag tror inte insekterna har gjort hålen, men saven är tydligen god för dem. Kan det vara en hackspett som kollat om trädet är lämplig att hacka ett bohål i? Ganska duktigt (och systematiskt!) hackat, ser det ut som. Har du spillkråkor i omgivningen?
Johan.Larsson
CITAT (Fågelvägen @ 25-03-2007, 19:26) *
Hej Johan! Jag tror inte insekterna har gjort hålen, men saven är tydligen god för dem. Kan det vara en hackspett som kollat om trädet är lämplig att hacka ett bohål i? Ganska duktigt (och systematiskt!) hackat, ser det ut som. Har du spillkråkor i omgivningen?

Hej

Nej, jag har inte sett till några spillkråkor.

Hur mycket skada tar trädet av det där?
Skall man bara låta det vara och hoppas att det slutar sava framöver, eller vad gör man?

// Johan
Big Gardener
Att träd savar innebär viss energiförlust men behöver absolut inte vara fatalt. Problemen kan uppstå om det kommer en eller flera frostnätter som gör att saven fryser till och spränger bark och kambium. Då har trädet svårare att övervalla skadan. Det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt saken utan det bästa är att låta det vara. Ibland kan det rinna ganska långvarigt eftersom träden precis börjar vakna upp från sin vila och därför inte växer särskilt mycket.

Det kan tyvärr också komma in bakterier eller svampar som sekundära skadegörare i sådana skador, men ett träd i normal god tillväxt brukar inte ha några större problem att klara av detta.

Jag tycker hålen ser ganska regelbundna ut. Gissar också på hackspett av något slag.
KURT
Jag skulle gissa på tretåig hackspett. Vad jag vet är det den enda??? hackspetten som hackar dessa regelbundna hål på trädstammarna för att få sav.

Och tretåig hackspett är naturligtvis inget skadedjur!
Fågelvägen
Tretåig hackspett, kanske den vill bo i ditt träd! Grattis i så fall! yahoo.gif Bäst att du lägger dig på lur, med kameran i högsta hugg förstås, för att få syn på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon