|
Som har svårt att slänga små plantor när jag skolar om? Jag inbillar mig hela tiden att den lilla stackaren som jag funderar på att kasta är den enda som överhuvudtaget kommer överleva Jag har verkligen inte plats för att spara alla så detta är ett jätte problem för mig  har nämligen nu tillråga på allt upptäckt att plantorna inte bara tar större plats för att kruk antalet ökar explosions artat utan att dom faktiskt växer på både höjden och brädden  !!
Jag har samma problem men kommit på en framkomlig väg. Jag skolar ut de antal plantor jag tror mig behöva sedan ställer jag sådden med de outskolade i fönstret (i bästa fall) sedan glömmer jag bort sådden. Efter några veckor ser de så anskrämliga ut att det är mycket lättare att slänga. /Anki
AHA det var ett smart knep =) får köra med det i fortsättningen då
Kamilla z 7
25-03-2007, 20:23
Jag vet! jag vet! det är ju dö jobbigt,men jag kanske skulle haka på Ankis idé  då behöver man inte känna sig som en skurk... jag skolar om en hel del sedan bredskolar jag,slänga är sååå svårt  men en del råkar ju gå sönder å då blir man nästan lättad  om man har massor.
Jo jag kan vara medvetet hårdhänt för att kunna säga hoppsan åhh vad synd nu trillade rötterna av då måste jag slänga den
pusillus
26-03-2007, 08:53
Anki jag gör som du, både med sådder och krukväxter som jag tröttnat på men inte kan slänga Men jag måste medge att jag får en del lustiga blickar och komentarer här hemma
Jonas70
26-03-2007, 09:39
Själv så är jag inte så sentimental, utan jag skolar om det jag behöver och sedan kastar jag resten helt enkelt. Visst är det trist, men ofta har jag ju sått ett par frön extra beroende på att jag tror att grobarheten ska vara låg, men det är ju nästan aldrig fallet. Antingen gror det mesta, eller ingenting
Eva 33c
26-03-2007, 11:30
Jag har till sist lärt mig att göra som Jonas, ta till vara det jag vill ha och slänga resten. Det är mycket roligare (inse man längre fram) med 10 jättefina plantor man hinner gödsla och ta hand om än "100 misskötta" som inte duger till något. (Fast det ääääär svårt i just det ögonblicket man "knölar ihop" de små liven...)
Jag känner igen mig, men jag har faktiskt blivit mindre sentemental! 2005 sådde jag petunior, kunde inte med att kasta dem som jag inte "behövde" utan skolande om dem alla. Året därpå 2006 så sådde jag också petunior, men betydligt färre efter 2005 års misstag, med det gick inget bra, så jag fick knappt några alls. I så har jag också sått petunior, och i år fick jag upp massor igen. Men i år så har jag inte skolat om alla! Jag skolade om ca 100 st, resten lät jag stå och nu är de döda...Men det gör just ingeting, jag behöver platsen till annat!  Så lite blödig och sentemental är jag, jag vill inte slänga dem levande, men jag har tydligen inga problem med att ha hjäl dem långsamt.
kerstin z5-6
26-03-2007, 12:56
Ettåringsöverblivet tar jag till jobbet o skriver vassego på lådan -det tar slut fort
Jonas70
27-03-2007, 08:02
Men det är ju omskolning som är sååååå tråkig, Kerstin!
kerstin z5-6
27-03-2007, 09:15
Det är det roligaste jag vet
Jonas70
27-03-2007, 10:00
Tror inte dig riktigt där
Men jag menar allvar…….Det finns inget som jag tycker är så avstressande som att stå och knåpa med småplant. Hur stressad och ilsken jag än känner mig så bara faller lugnet över mig. Min övertygelse är att det finns ett ämne i jorden som tas upp under naglarna och som gör oss människor lyckliga, snälla och kärleksfulla. /Anki
Anki Jag håller helt med dig /Cathis
kerstin z5-6
27-03-2007, 10:46
 snart är du där med JONAS ....
Jonas70
27-03-2007, 13:50
Jag tycker det är roligt att påta, men just omskolning är rätt trist tycker jag
kerstin z5-6
27-03-2007, 16:14
men ute ..i solen -jordpåsen på gammalt perstorpsbord -bland snödrivorna och taloxen sjunger och tranan ropar vår .... testa det ! .....fast ni kanske saknar Tranor
Kamilla z 7
27-03-2007, 18:46
Eller kanske saknar snö?  jag har lite övers om du vill få den idylliska "Kerstin känslan"  Jag gillar faktiskt också numer att omskola förut var det jobbigt,jag hade ingenstans att ställa alla(miljoner)sådder ,nu har jag lite drygt 16 kvm växthus ...fast inte 80 kvm som vissa har här
Maria_z5
27-03-2007, 18:58
CITAT (Anki V @ 27-03-2007, 11:10)  Men jag menar allvar…….Det finns inget som jag tycker är så avstressande som att stå och knåpa med småplant. Hur stressad och ilsken jag än känner mig så bara faller lugnet över mig. Min övertygelse är att det finns ett ämne i jorden som tas upp under naglarna och som gör oss människor lyckliga, snälla och kärleksfulla. /Anki Mmmm, helt sant och riktigt. Jag blir jättestressad om jag inte får komma ut till mina odlingar det är njutning på hög nivå att titta ut över de nyskolade småplantorna. Fast jag har också svårt att slänga... nästa år kommer jag bara att så halva påsen.  ...då ryms det ju fler sorter. /Maria
Jag satt nere i garaget och omskolade igår, det blir inte riktigt samma stämning där kanske  I år har jag i alla fall bara sått så många chili som jag får plats med efter första omplanteringen. Tomaterna blev för många däremot, så dem får jag nog ge bort några av, och allt som jag har bredsått ska vi inte ens tala om...
kerstin z5-6
27-03-2007, 19:49
I början hade jag väldigt obekväm arbetsställning när jag skolade -påse på golvet , inne -o böj o sträck o pust  man får gråa hår av sånt Numer har jag jordpåsen platt på bord ett kryss i plasten och skola på .. jättebra och trevligt Eftyersom jag aldrig campar är plastkåsan från makens campingset beslagtagen som jordskopa
Limeblossom
28-03-2007, 05:41
Det där med ämnet i jorden som tas upp under naglarna.....det ska jag bestämt hävda när någon tycker att jag är knäpp som rensar ogräs innan snön smält (nästan) och när jag säger att jag gillar att plantera om mina krukväxter när dom andra stönar över att det måste göras.  Tack för den informationen!
Siv i Bollnäs
06-04-2007, 16:33
Jag blev riktigt glad när jag läste Lalunas ord om hur svårt hon har att slänga sina små fröplantor; det var ju fler som hade samma problem såg jag (utom vissa förhärdade individer!) Ja, det där är ett problem varje gång man ställs inför vilka som ska få leva och vilka som ska hamna i komposten. Det kan ju också vara så att en del av de små krakarna inte klarar sig när de blivit omskolade, och således borde man ha låtit fler hamna i krukorna... men sånt kan man ju aldrig veta i förväg. Sen tycker jag som många av er att det är trevlig sysselsättning att skola om och att man blir lugn och harmonisk i sin sinnesstämning; Jonas70 får nog faktiskt tro på att det finns människor som gillar detta! Och Kerstin, här i Bollnäs har vi en trana t o m i vårt stadsvapen och kan njuta av de vårliga ropen från dessa fåglar! Glad Påsk!
Man kan ju ge bort småplantor till släkt och vänner  Säkert en och annan som blir glad! Sen kan man också ställa ut lite växter utanför grinden och låta folk ta det dom vill ha (man kan ställa en liten burk eller låda bredvid med texten "lägg gärna en slant i denna burk för blommorna" om man vill. På så sätt får man nya pengar att köpa ännu fler fröer  ) Funkar bra soliga helger då folk är ute och går
tiagirl
11-04-2007, 08:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 20:49)  Eftyersom jag aldrig campar är plastkåsan från makens campingset beslagtagen som jordskopa  Vem har TID att campa i vår-sommar-höst-tider??? Jag är som klistrad varje dag ute i trädgården och så nere i källaren i mitt stora rum(som nu har krympt???)sen ska det ut och under sommaren vattnade vi två timmar morgonn och kväll.... Att vi tog oss iväg en helg(med speciella vakter för blommorna och så en för djuren  )i somras är rena undret! Haha! Jag var motvillig och jag ringde faktiskt mer till blomvakten så hon inte glömde den och den plantan där å där!!!!!! Men faktum är att jag tvingar mig att rensa grovt när jag omskolar iår. Det går bara inte att sätta ut allt och försöka få allt att överleva...  Men det är svårt. Pillet med lejongapet igårkväll gjorde mig nästan gråtfärdig och då när jag VET att dom har kommit upp på samma ställe i trädgården för andra året i rad!!! Jag är en blödig tönt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|