Maggan H
25-03-2007, 18:57
Idag hittade vi massor av grodägg på grunt vatten! Det är första gången grodor har använt vår damm till yngelkammare, det ska bli kul och se vad det blir av dom. Karparna kommer väl att bli galna och rota runt efter dem. Hur lång tid tar det innan de kläcks?
Kul med lite grodägg.
Mina karpar är förvånandsvärt ointresserade av grodägg faktiskt..

Kanske ger dem för mkt mat så dom intresserar sig varken för ägg eller mygglarver
Maggan H
02-04-2007, 18:17
Och nu har det hänt igen! Kan man ha så mycket grodor i dammen, förmodar att en stor % faller offer för diverse fåglar o fiskar? Ska jag håva bort lite?

Om nu inte karparna intresserar sig för dom så kan det ju bli en hel del....
Det har ingen betydelse hur mycket ägg det läggs, hur mycket grodor det verkligen blir beror bara på vädret. Grodorna behöver framför allt varmt väder för att utvecklas och för att hitta mat.
Gossen Ruda
03-04-2007, 10:04
Alla grodor och paddor och deras ägg och larver är fridlysta.
Powerowic
03-04-2007, 15:03
hemma håller det sig på 50 vuxna grodor på en 400m2 i yta och 30-80cm djup damm har varit så de senaste 5 åren
Maggan H
03-04-2007, 18:20
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2007, 11:04)

Alla grodor och paddor och deras ägg och larver är fridlysta.
Oj!
Är det sant??

Nåja, de får väl vara kvar då. De försvinner nog på naturlig väg. :[
Gossen Ruda
03-04-2007, 19:31
Klippt från Naturvårdsverkets webplats:
"Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta i hela landet. Flera av arterna är hotade eller sällsynta till följd av att deras livsmiljöer, ofta våtmarker och småvatten, har förändrats eller försvunnit.
De mest sällsynta arterna är gölgroda, klockgroda, långbensgroda, lökgroda, lövgroda, ätlig groda, grönfläckig padda, stinkpadda, större vattensalamander och sandödla. Du får aldrig döda, skada, fånga eller flytta någon av dessa.
Huggormen är fridlyst, men om du träffar på den på din tomt får du fånga in och flytta den. Om det inte är möjligt att fånga ormen och någon annan lämplig lösning inte finns får du döda den.
De vanligaste arterna – kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda – får du ta upp och studera om du inte flyttar dem från platsen. Du måste också så snart som möjligt sätta tillbaka dem på den plats du fångade dem.
Du får också samla in rom och yngel i begränsad omfattning och förvara dessa för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska du snarast sätta tillbaka dem på den plats som de samlades in på.
Du måste ansöka om dispens hos Länsstyrelsen om du vill samla in grodor eller kräldjur för din forskning eller av något annat skäl."
rabalder
25-04-2007, 19:40
Vi hade en massa grodyngel i vår damm, förra sommaren. Gissa om jag blev glad då jag såg att det var paddor! Trodde härom dagen att det låg en träbit i vattnet. Nej då, det var ögon som stod ut och följde mig.. en stor padda!!
Usch e det bara jag som ogillar grodor? Vi har två som kommit till vår damm och lever under vår lilla "brygga" där vi förvarar strömapperaturerna mm. När jag öppnade luckan en dag och skulle sätta på ljuset i dammen så for där upp en groda och jag skrek rakt ut

Nu vågar jag inte öppna luckan

Tog dock ett kort på den ena häromdagen.
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2007, 13:32
Jag gillar paddor och grodor de gillar ju att äta sniglar, och sniglar gillar jag inte alls.