Full version: Magnolia
vickeva
Vi ska ju riva sommarstugan och bygga hus, och nu när de planerna börjar sätta sig, ska jag sätta igång och planera trädgården. Det känns kul och spännande.

Vi vill gärna ha en praktmagolia och nu funderar jag lite på hur mycket plats den behöver, och vad man ska sätta under.... Gräs kan ju inte vara någon höjdare, så jag funderar på någon marktäckare.. vad säger ni? Hur mycket plats, och vad ska jag göra under den?
emas
Hakar på med en annan magnolia-fråga - hoppas det är ok...

Finns någon magnolia som man skulle kunna ha på balkongen? Eller är behöver alla varianter större utrymme för rötter etc?

Emma
jegi
Räkna med att praktmagnolia brer ut sig ordentligt, förgrenar sig lågt på flera stammar som växer snett utåt. Sätt inget alls under, särskilt inte under etableringsåren, men även sedan försiktighet då magnoliarötter trivs bäst ensamma.
vickeva
Okej, men vad menar du med ordentligt. Kan du säga i meter? Och vad ska man då ha unde,r jag kan ju inte låta jorden ligga bar, vi bor nämligen i värsta sandlådan, så jag måste jordförbättra, och sedan måste jag hålla kvar jorden.. Ska jag lägga sten under då? Kanske lägga kullersten under vore snyggt...
jegi
Okej, säg då uppskattningsvis 6-8 m i diameter då den är fullvuxen. När du jordförbättrat, så nöj dig med det. Lämna en cirkel med enbart jord runt trädet ca 1,5 m i diameter. Nägon risk för att den jorden flyger iväg är det inte. Utanför kan du ju ha kullersten förstås. Anledningen är att trädet behöver allt vatten det kan få och kullersten, marktäckare mm förhindrar det.
ninnisky
Vi har sedan 30 år en praktmagnolia i trädgården. Tyvärr fick den inte tillräckligt med plats från början så vi har klippt den (efter råd av trädgårdsmästare) ett antal gånger. Det har den klarat alldels utmärkt och är nu ca 3 m i diameter. Finns en gammal bild i mitt album.
Idag har förresten den första knoppen börjat visa färg wub.gif
vickeva
Å vad vacker den är Ninnisky, precis så vill jag att min ska bli. Vad säger du om storleken då, hade 6-8m i diameter att växa på varit bättre för den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon