vickeva
25-03-2007, 19:44
När vi nu ska riva sommarstugan och bygga hus, behöver vi flytta en klängros. Den är ganska risig och lång och tanig, hur ska jag göra.
Kan jag flytta den i september, eller ska jag göra det nu?
Kan jag ställa den någonstans så länge, och sedan planeter den där den ska vara när huset är färdigbyggt.
Vad ska man tänka på med jorden och så, där är väldigt sandigt på vår tomt.
Ska den klippas i samband med flytten...?
Vi skall byga till o jag har redan flyttat många vaxter. Men med rosor kan du väll vänta till björkerna har musöre o rosorna ändå skall klippa. då kan du flytta o klippa på en gång, Så har jag gjort många gr o alla mår bra. Men läg inen gödsel i planterings gropen

. Lämna en lite fördjupning rund roser o lägg gödsel där
Lycka till. [font="Comic Sans MS"][/font]
Klipp ner hela rosen och gräv upp den nu. Har du någon hörna i grönsaksland, rabatt där den kan vara över sommaren ? En spann kan bli för trångt. Har själv sandig jord, man måste tillföra gödsel varje vår, kompost, benmjöl i rosgroparna för rosorna ska trivas. Vattna måste man också göra mera på sommaren, sandig jord är varmare än en styv lerjord, rosorna kan övervintra lättare.
Peta ner bananskal på sommaren det stärks dom av, man får helt enkelt fjäska lite mera för rosorna med sandig jord.
vickeva
26-03-2007, 14:36
tack för svaren, det där med bananskal låter helt galet, men jag ska pröva...
Låter galet men bananskalen innehåller magnesium, kalcium och fosfor, som stärker rosen, ger mycket blommor och rosen övervintrar bättre. Du behöver inte gräva ner skalen, bara trycka ner dom, blir svarta på en ggn. Jag är så nitisk så jag har en banankompost i garaget på vintern i en sopsäck, det gräver jag ner till nya rosor på våren, det blir krut det.
kerstin z5-6
26-03-2007, 18:54
Å andra sidan är ingen riktigt klok i den här avdelningen ..
bananer är bra för rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.