Eva i Norrköping
12-06-2003, 18:34
Jag ska eventuellt till Lettland i sommar. Hur är det nu, får man ta med sig växter över gränsen, när de inte (ännu) är med i EU?
Kattmatte
12-06-2003, 19:05
Detta kanske reder ut en del? Annars kan du kontakta jordbruksverket för säkert svar.
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mne...+privatpersonerhttp://www.sjv.se/net/
Eva i Norrköping
12-06-2003, 22:33
Tack, det var en bra länk! Fick nog ganska klart för mig att jag inte kan ta med mig någon vinranka...
Men så fort som de blir EU-medlemmar är det OK...? Har alla risker försvunnit i och med det...?
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2003, 11:11
Riskerna försvinner inte i och med EU-medlemsskapet. Jag har aldrig varit i Lettland men jag har varit i Polen och shoppat växter och tullen brydde sig inte om mig och mina växter och jag hade då t.o.m ett litet träd jag släpade på, vi var ganska många som shoppat växter så vi hade kommit överrens om att betala ev. inspektion av växterna tillsammans och vi frågade men tullaren verkade tycka det bara var jobbigt att tillkalla någon från växtinspektionen. Polen vet jag har ännu tuffare importregler än Sverige så risken att få med sig smitta därifrån ansåg jag minimal när jag shoppade. Ett land som sätter importerade växter i 2-3veckors karantän (krukväxterna såg ofta ut som skit när butikerna fick dem, vilket gynnat den egna odlingen) har inte importerat speciellt mycket sjukdomar.
Hittar du någon billig liten vinranka så tror inte jag att det är speciellt stor risk att du blir av med den, tullen har annat att bry sig om. Och har man inte betalat så mycket för växten kan man ta risken att de ev. tar växten ifrån en.Och vinrankor brukar inte ha så mycket sjukdomar, men du bör undvika växter som hör till rosfamiljen och potatisfamiljen, där hittar man en massa sjukdomar och skadedjur och det finns växter i dessa familjer man inte ens får ta in från ett EU-land utan ett speciellt växtpass.
(Tullen brydde sig inte så mycket om växter privatpersoner släpade med sig innan vi gick med i EU heller, jag vet att jag handlade krukväxter som souvenirer på flygplatsen i Teneriffa innan vi gick med i EU)
Eva i Norrköping
14-06-2003, 21:22
Ok, nej jag tror inte heller att riskerna försvinner i och med EU-medlemskapet. Jag tänkte mest att det skulle kunna bli dyrt med böter, men så det kanske inte. Jag har köpt lökar förut när jag varit i Lettland, och de har verkat fina och blommat friskt. Kanske jag vågar mig på ett inköp om jag stöter på något intressant då!
Tack för tipsen!