Full version: Prydnadsgräs
Åsnan
Hej alla trädgårdvänner.
1: Jag har satt frö (från Impecta) av Cortaderia Selloana "Pink feather". Har set detta gräss många gr i Nederländerna o var så glad att hitta frö o få det själv i trädgården wub.gif . Men jag kan inte hitta mycket information om det (har varit i skut som bara gav adresser att köpa mer frö -cry-.gif ). Tex.: sprider det sig (med rötter eller frö), tål det att stå i vinden........ angel_not.gif

2: Jag har en gammal jordkälla, ni vet sån där jättevacker bravo.gif. Men det har en stor ask (borta nu) haft rötterna i (mellan stenarna)! Så jag vill helst inte gå på den nono.gif , hoppas att den håller ändå för växster. Det var otroligt mycket ogräss på den tidigare, är nu sedan ett år täckt med tidningar o sågspån. Nu tänkte jag att ha prydnadsgräs där som sprider sig o som jag inte behöver sköta om. I boken prydnadsgräs av Susanne Widlundh (ovanstående gräs fanns inte med i boken) har jag hittat (sid 66)Randgräs. Är det någon som har erfarenhet med det?????? 000.gif

3: Jag har en damm med en vattenfall-trappa (ideen hittat i Järna) med 12 steg för att syresätta vatten. Pumpen har pajat. Vet någon en bra pump som släpper genom en del microorganism, alltså ingen filter. Vattnet skall en meter uppåt genom 1 1/2meter slang.
kerstin z5-6
Cortaderia Selloana "Pink feather-möjligtvis härdigt i varm z1 annars måste det krukodlas -så spridningstendensen är noll ..

Randgräs bör bli fint på jordkällare men om det släpps fritt där kommer det att ta över helt och du får bara randgräs där

Om pumpar vet jag inget , men det gör säkert nån annan smile.gif
Åsnan
Tack för svaret. Enligt Impekta går Pink Feather till z 3. Har du den i trädgården?

Jordkällans tak där gräset skall växa på grenser till klippor på alla sidor. Så med rötterna kommer de inte längre. Men om det sprider sig med frö blir det värre thumbdown.gif . Har du randgräs i trädgården? confused.gif
Alexander-VG-zon3
pampasgräs kan klara sig upp till zon 1 utan större problem om man har den torrt på vintern , i zon 2 kan den också klara sig då ska den ha det torrt och i söder-väst läge och lägga över löv,gräs,granris . normalt sett hinner den inte blomma i högre zoner än 1 om man har den i marken . men i zon 3 tveksamnt utan vinterskydd , och den sprider sig med rötter

pampasgräs är Cortaderia Selloana "Pink feather" eller bättre rött eller rosa pampasgräs
Åsnan
Hej Linus. tack för svaret. thanks.gif Vad besviken jag blev thumbdown.gif , de lovade att det gick till z3.
Jag får väl sätta den i en kruka o ta in på vinter då. Kände du till randgräs oxå? Sprider det sig med frö?
Terese på Ingarö
Jag har mitt randgräs i en hink utan botten - då håller det sig där någorlunda. Det sprider sig!!
Ska du inte ha något "tunnare" typ tuvrör eller fjädergräs? De tål torka någorlunda.Kolla denna gräslista som jag hittade :-):
http://www.alltomtradgard.se/gaRDENINGLIST...ion.php?list=31

Terese
Alexander-VG-zon3
du ska låta pampasgräset få känna på frost ett par veckor , gärna ner mot -10c och snö . men så fort det går under -10c om den står i kruka ska du ta in den kallt kallt MAX +5c i vintervila gärna frost på nätterna under hela vinter vila och max +5c på dagen
Åsnan
Hej Teres o Linus. Jag har tittat på den sida du skickade mig Teres, men det är så mycket ohmy.gif o jag är urdåligt på gräs. Jag har suttit flera timmar o vet ännu mindre än innan. Jag som hade rensat bort så mycket ogräs (läs gräs) ur min trädgård trode aldrig att jag skulle tycka om gräs i mina rabbatter. Men jag blev kärr wub.gif i detta "Pink Feather" på Floriade i Holland. Sedan dök den sorten gräs upp på många utställningar. Jag trode då bara att det fanns kanske ett vackert gräs som skulle vara bra på vår källare eftersom jag inte kan gå där. ville ha något vackert som täcker jorden, förökade sig (helst mycket) med rötter, klarar torka, mycket sol o inte behövdes klippa. Så det letade jag upp ur boken "Gräs". Jag har kanske tänkt fel confused.gif . Har ni någgra tips på något bättre? sos.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon