Katti med torpet
Eftersom jag pendlar mellan Sthlm och rebro r jag tvungen att se till att alla sdder och sticklingar klarar sig utan tillsyn s lnge som mjligt. Absolut bsta hjlpen r bra bevattning, det har jag lst genom att anvnda vanliga odlingsldor som jag fyller med vatten (ca 4 cm hgt), p botten stller jag t.ex. upp och ned vnda smkrukor som ftter. Ovan p detta lgger jag en rostfri plt. verst s blir det sedan en underbevattningsmatta som fr hnga ner i vattenreservoaren och suga upp vatten.
Det kanske finns fler n jag som har behov av lite hjlp med bevattningen s jag tnkte dela med mig av tipset. tummenupp.gif

titti49zon6
Tack fr tipset, har du testat att det fungerar thanks.gif
fr isfall har du besparat mig en massa besvr nu nr jag skall till mssan tummenupp.gif
Katti med torpet
Visst funkar det! Har krt s hr i 2-3 r. Se bara till att sjlva underbevattningsmattan r ordentligt genomfuktad nr du lgger dit den. Jmf med en hoptorkad wettextrasa, den tar inte t sig vatten alls, men nr den vl r fuktig suger den som en svamp.
kerstin z5-6
Supersmart !
ewa zon 3
Jamen det dr r en bra id tummenupp.gif
Var kper du din underbevattningsmatta Katti?

Din ser mycket smidigare ut n min gamla som jag nd inte anvnder fr att den r s tjock och luktar lite mgel
Dag att slnga med andra ord blush.gif

/Ewa
Katti med torpet
Bevattningsmattan r inkpt p Willab (butiken i sthlm). Den r rtt tjock men r tckt av en tunn perforerad plast (den svarta). Mattor r nog frbrukningsvara, lter man sdderna st lite fr lnge s r mattan strax genomrotad vilket ju inte riktigt var meningen... wacko.gif
Gillan
Fantastiskt bra, billig och enkel ide' Katti tummenupp.gif bravo.gif . Tack fr att du delade med dig thanks.gif
Gsis
Ja, den lsningen var verkligen fiffig. Nu ser jag ox varfr det inte funkade s bra fr mig frra ret utan blev bltt och sg dligt fr vattnet tog slut p en gng shy.gif Fel hll p mattan blush.gif

/sa
sa E
Hur ofta behver du fylla p reservoaren?
noora
Jag tckte ett helt bord med vaxduk och la bevattningsmattor p det. Sen stllde jag baljor p ett lite lgre bord precis bredvid och stack ner mattorna i baljorna. Funkade alldeles utmrkt smile.gif
Katti med torpet
CITAT (sa E @ 27-03-2007, 12:36) *
Hur ofta behver du fylla p reservoaren?

Mellan 1-3 ggr i veckan beroende p temp och hur trstiga vxterna r. Unga sdder drar ju inte s mycket vatten men strre plant med stor bladmassa gr det t mer, man fr testa sig fram. Beror lite p bevattningsmattan ocks, vissa sorter blir direkt dyblta och d avdunstar der ju mer (tror plastfolien hjlper till att minska avdunstningen).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon