Katti med torpet
Eftersom jag pendlar mellan Sthlm och Örebro är jag tvungen att se till att alla sådder och sticklingar klarar sig utan tillsyn så länge som möjligt. Absolut bästa hjälpen är bra bevattning, det har jag löst genom att använda vanliga odlingslådor som jag fyller med vatten (ca 4 cm högt), på botten ställer jag t.ex. upp och ned vända småkrukor som fötter. Ovan på detta lägger jag en rostfri plåt. Överst så blir det sedan en underbevattningsmatta som får hänga ner i vattenreservoaren och suga upp vatten.
Det kanske finns fler än jag som har behov av lite hjälp med bevattningen så jag tänkte dela med mig av tipset. tummenupp.gif

titti49zon6
Tack för tipset, har du testat att det fungerar thanks.gif
för isåfall har du besparat mig en massa besvär nu när jag skall till mässan tummenupp.gif
Katti med torpet
Visst funkar det! Har kört så här i 2-3 år. Se bara till att själva underbevattningsmattan är ordentligt genomfuktad när du lägger dit den. Jmf med en hoptorkad wettextrasa, den tar inte åt sig vatten alls, men när den väl är fuktig suger den som en svamp.
kerstin z5-6
Supersmart !
ewa zon 3
Jamen det där är en bra idé tummenupp.gif
Var köper du din underbevattningsmatta Katti?

Din ser mycket smidigare ut än min gamla som jag ändå inte använder för att den är så tjock och luktar lite mögel
Dag att slänga med andra ord blush.gif

/Ewa
Katti med torpet
Bevattningsmattan är inköpt på Willab (butiken i sthlm). Den är rätt tjock men är täckt av en tunn perforerad plast (den svarta). Mattor är nog förbrukningsvara, låter man sådderna stå lite för länge så är mattan strax genomrotad vilket ju inte riktigt var meningen... wacko.gif
Gillan
Fantastiskt bra, billig och enkel ide' Katti tummenupp.gif bravo.gif . Tack för att du delade med dig thanks.gif
Gåsis
Ja, den lösningen var verkligen fiffig. Nu ser jag oxå varför det inte funkade så bra för mig förra året utan blev blött och sög dåligt för vattnet tog slut på en gång shy.gif Fel håll på mattan blush.gif

/Åsa
Åsa E
Hur ofta behöver du fylla på reservoaren?
noora
Jag täckte ett helt bord med vaxduk och la bevattningsmattor på det. Sen ställde jag baljor på ett lite lägre bord precis bredvid och stack ner mattorna i baljorna. Funkade alldeles utmärkt smile.gif
Katti med torpet
CITAT (Åsa E @ 27-03-2007, 12:36) *
Hur ofta behöver du fylla på reservoaren?

Mellan 1-3 ggr i veckan beroende på temp och hur törstiga växterna är. Unga sådder drar ju inte så mycket vatten men större plant med stor bladmassa går det åt mer, man får testa sig fram. Beror lite på bevattningsmattan också, vissa sorter blir direkt dyblöta och då avdunstar der ju mer (tror plastfolien hjälper till att minska avdunstningen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon