Full version: Det har börjat växa
Slanter
Hej,
Jag försöker varje år sätta lite olika frön tillsammmans med min son. Dock brukar vi inte lyckas så där jätte bra.
Det brukar alltid börja bra, så också i år. Det börjar gro men sedan har växterna alltid en tendens att växa väldigt fort på höjden men bli taniga och utan förgreningar.
Har ni några tips på hur jag ska göra? Mer sol/mindre sol. Mer mindre gödsling. Knippsa något? I så fall vad?!
I år har vi satt bl.a tomater, gurka, majs, broccoli(Denna har detta problem redan nu), solros, tagetes och paprika.
När ska man plantera om? (Idag har vi det i små odlingslådor)

Tacksam för svar!
Susanne i Linköping
"Taniga och utan förgreningar" låter som ljusbrist. Prova med tillskottsljus, lysrör eller vanliga lågenergilampor, ett par decimeter över sådderna så ska du se att plantorna blir betydligt bättre. Bästa typen av lysrör heter 840, läs mer här.

Alla växter ska inte förodlas lika länge, de flesta av de du nämnt har jag inte sått än. Gurkväxter sår jag ungefär första maj, för att ta ett exempel. I zon 2.
Jonas70
Solros är ju oxå alldeles för tidigt att så nu. Tagetes ligger precis på gränsen tycker jag.
Men frånsett tiden när du sått de olika sakerna, så verkar det som om de saknar ljus, och sedan kanske du skulle omskola plantorna till att stå en och en om du inte redan gjort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon