Pher
Vad behöver skaffa, bara de nödvändigaste?

Har ikväll just skaffat mig en kolonilott. Japp, första odlingen ska de bli smile.gif Yihaa!

Tydligen är den överväxt idag, men ordförande sa att det var bra jord i den för den var växlad eller nått sånt för nått år sedan.

Behöver jag en spade, räfsa osv? Nämn gärna de nödvändigaste som jag inte klarar mig utan. Jag har inga trädgårdsverktyg överhuvud taget idag och ekonomin inte den bästa.

Håll de billigt. Finns de bättre och sämre märken?

Mvh
Fialotta
Varför inte leta upp en bra loppismarknad...
där kan du hitta bra grejer som är grepp vänliga rolleyes.gif

Bra spade, hink, vattenkanna som du sa kratta
till att börja med, sen kommer allt eftersom du märker att du behöver!

JätteGrattis till din lott, va kul du ska ha rolleyes.gif smile.gif
Pher
jaja, en loppis, bra tips! Hmm, undrar var man hittar dessa? Var mkt populärt med Loppis i min stad för några år sen, men tror de lugnat ner sig. Ja, den som söker den finner =)

Några märken som verkar hålla ihop bra? Några dåliga?

Tack så mkt för att ni hjälper mig smile.gif *tacksam* va snälla ni är här på forumet. *kram*

gärna mer tips, give me all you got wink.gif
Cilla
Grattis till lotten!!!

För mig är det viktigt med en bra spade - den köper jag inte på loppis. Ska vara min, som en sko, och kännas ergonomisk. Den utför man mycket jobb med. Välj en som du behöver huka dig ned så lite som möjligt med, som är lätt och som känns rätt att sticka ned med foten på i jorden, böja ned med knäna, och svinga iväg jord med. Personligen gillar jag Fiskars med böjt, långt skaft. Grå, ful men bekväm och håller i evigheter.

Om du har buskar och/eller träd - en bra enhandssekatör är värd att satsa på. Alla bra sekatörer är dyra sekatörer, dvs 400-550 kr och uppåt. Billiga sekatörer håller inte i lägden och gör så dåliga snitt efter ett tag att det är bättre att inte beskära alls. Om du inte har busk och träd kan du köpa vilken sax eller kniv som helst att klippa perenner med. Personligen beskär jag träd och buskar med Felcos sekatörer.

Räfsor, krattor, småspadar mm kan vara hur begagnat som helst - gärna med träskaft som går att byta ut. Inga räfsor av plast för min del, de tål inte sol. Hellre rost, den kan vara där i många år utan att störa användbarheten.

Vattenkanna, kanske en fiberduk, svarta plastsäckar att ev täcka marken med om du har stora mängder ogräs.

I stort sett behöver man en spade till att börja med, sedan är det rätt personligt vad i övrigt man behöver.

Mycket är gratis, men kostar jobb. Gödsel finns i häststall (välj stall som har halm i spiltorna, det ger mycket bättre gädselblandning. Kvävegödsling och marktäckning kan du få av gräsklipp och ogräsrens som du lägger i eller på jorden. Frön kan du plocka, plantor kan du så småningom dela, göra avläggare och sticklingar av och byta.

Lycka till!
Charlotte V
Som glad amatör tar det ett slag innan man sliter ut redskapen även om de inte är av proffs-kvalitet. Hittar du ingen loppis kan du titta på Överskottsbolaget som har en hel del som är helt ok och inte så dyrt.

Har funderat över vad jag använder mest och som ett litet "nybörjar-kit" föreslår jag följande prylar:

- Stor spade
- Skyffel
- Liten planteringsspade (satsa här på bra kvalitet annars böjer den sig!)
- Sekatör (också bra att lägga på och inte köpa den billigaste)
- Ogräsjärn (bra kvalitet som inte böjer sig)
- Ogräs-rensare/luckrare, sådan där som ser ut som böjd gaffel med tre klor
- Lövkorg
- Räfsa (inte plast)
- Kratta
- Liten grensåg
- Grensax (om du har grövre växtlighet som behöver röjas)

Sedan tillkommer ju det där runt omkring - snöre att binda upp saker med, stöd för tunga växter, etc. Men det kan man ju ta allteftersom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon